Vi har tidigare spanat kring att så kallade microinfluencers är den nya heta marknadsföringstrenden. Något som syftar på ”vanliga personer” som har ett mindre antal, men trogna, följare på sociala medier.
Society icon är ett bolag som valt att satsa just mot microinfluencers och utvecklat en app där personer kan registrera sig för att få möjlighet att delta i kampanjer för olika varumärken.
I appen kan företag lägga upp kampanjer och användare ansöka till dem som verkar intressanta. Företagen kan sedan skapa ett egna "communityn" med influencers och kommunicera med dem via bland annat chattfunktioner.
"Möjligheterna blir plötsligt oändliga då man som varumärke helt själv styr villkoren och innehållet i varje kampanj och vad belöningen är", säger Society icons vd Mose Hargegot.
I dagsläget samlar Society icon tiotusentals användare och arbetar med kunder inom segment som exempelvis musik, mode och skönhet. På listan finns bland annat H&M, Live Nation och Warner Music.
Nu fyller Society icon på kassan med 6 miljoner kronor för att expandera, i en runda som värderar bolaget till 81 miljoner kronor.
”Vi står inför en spännande resa där vi kommer släppa in många fler kunder och fortsätta expandera utanför Sverige och Norden med redan befintliga kunder. Detta är bara början”, säger Mose Haregot.
Vilka aktörer som gått in i bolaget har ännu inte kommunicerats. Grundaren har enskilt största majoritet i bolaget, men även Serendipity finns på ägarlistan.
Affärsmodellen baserar sig på att Society icon tar en viss provision från varumärken när de förmedlar samarbeten.
Society icon arbetade tidigare tillsammans med influencerbyrån Cube, men har alltid varit fristående. Mose Haregot vill inte uppge någon omsättning i dagsläget men uppger att tillväxten är god.
Planen är att nu att expandera och bredda sig mot fler kundgrupper och branscher. Mose Haregot menar att bolaget, med sitt verktyg och modell, börjat att rita om det nuvarande medielandskapet.
”Vi vill i förlängningen inte bara utmana och förändra marknadsföring i stort, utan även förstärka kundupplevelsen och relationen mellan bolag och kunder, och samtidigt automatiskt skapa kostnads- och tidseffektiv marknadsföring och försäljning”, säger Mose Haregot.