När Helena-Alexandra Hjerth var i tonåren fick hon diagnosen skolios. Det innebär att ryggraden är krokig, vilket på sikt kan leda till smärtor och olika typer av besvär.
I Los Angeles fick Helena-Alexandra Hjerth sedan upp ögonen för något som lindrade besvären – pilates. Det är en träningsform som stabiliserar musklerna och på så sätt leder till ett starkare kroppshållning.
Hon började snart att träna både sig själv och andra inom pilates, men det var något som bokstavligen skavde: Kläderna.
”Ju mer passionerad jag blev av träningsformen, desto mer störde jag mig på plagg som alltid glipade eller hasade ner och som tog fokus från träningen”, säger Helena-Alexandra Hjerth.
Hon sa upp sig från sitt jobb som managementkonsult och började tillverka träningskläder, så kallade jumpsuits, för pilates under varumärket Pebbles Pilates.
Helena-Alexandra Hjerth förklarar att rörelserna i pilates gör att plaggen behöver vara följsamma. Jumpsuitsen, en sorts byxdress, tillverkas i Portugal med högteknologisk stickteknik vilket minimerar materialspill.
Pebbles Pilates säljer sina kläder genom egen e-handel, Amazon samt pilates- och yogastudios världen över. Försäljningen startade under förra sommaren och i år beräknas omsättningen landa på runt 1 miljon kronor.
”Vår tillväxtstrategi handlar om att komma ut till dem som kan pilates bäst. Målet är att nå 100 studios inom två år och då räknar jag med att vi omsätter strax över 10 miljoner kronor”, säger Helena-Alexandra Hjerth.
Ett fortsatt stort fokus kommer riktas mot den amerikanska marknaden.
”Pilates är fortfarande en nischad träningsform och träningskläder för pilates har en liten marknad i Sverige. Jag behövde helt enkelt nå ut globalt redan från början”, säger Helena-Alexandra Hjerth.
På sikt ska sortimentet breddas och tanken är att inrikta sig på mer traditionella återförsäljare. Grundaren säger att det finns konkurrens på marknaden, inte minst i USA, och poängterar vikten av att bygga nätverk.
Pebbles Pilates har inte tagit in något externt kapital, och inte heller lagt några pengar på marknadsföring. Bolaget har istället förlitat sig på att utövare tipsar varandra.
”Visionen framåt är att fokusera på pilates men även att bredda utbudet och sortimentet. I slutändan handlar det om att fokusera på kläder och träningsformer som främjar kvinnors välmående", säger Helena-Alexandra Hjerth.