Vego-trenden är på snabb frammarsch och allt fler söker sig till vegetariska eller veganska alternativ. Det svenska vego-varumärket Astrid och aporna var tidigt på den bollen och startade sin verksamhet redan 2006. Produkterna plockades sedan upp och togs in i sortimentet hos matjättar som ICA, Coop och Axfood.
Men allt var inte guld och gröna skogar – och i början av året försattes bolaget i konkurs. Grundaren Dan Montazavi uppgav bland annat att produktionsproblem blev knäcken för bolaget som haft problem med lönsamheten. Produkterna försvann i samma veva från butikshyllorna.
Nu står det klart att Astrid och aporna återuppstår, kan Breakit berätta.
Astrid och apornas varumärke räddas av två nya investerare. En av dem är den svenska techentreprenören Måns Ullerstam, som satsar på växtbaserade bolag genom sitt Kale United. Den andra investeraren utgörs av det brittiska bolaget Vbites, en av Astrid och apornas största leverantörer.
Bakom Vbites, som satsat på vego-produkter sedan 1993, står entreprenören och den tidigare fotomodellen Heather Mills. Hon är även engagerad i frågor om djurens rätt och arbetet mot landminor, tidigare goodwill-ambassadör för FN och var tidigare gift med Beatles-medlemmen Paul McCartney.
”Det hade varit en skandal att inte hjälpa det här innovativa bolaget att behålla sin starka position på marknaden”, säger Heather Mills till Breakit.
Hon ser positivt på utsikterna att bygga vidare på Astrid och apornas starka fundament, berättar hon.
”Varumärket känns igen och folk vet att det är en bra produkt. Det är annorlunda jämfört med någon som precis kommer in på marknaden”, säger Heather Mills.
Någon köpesumma har inte kommunicerats, men ägandet uppges vara relativt jämt fördelat mellan de nya investerarna och Astrid och apornas grundarteam. Varumärket kommer att fortsätta i sin nuvarande form, grundarna stannar kvar i bolaget medan Måns Ullerstam tar rollen som vd.
Produkterna har redan börjat rullats ut i butiker igen och en av de större satsningarna framöver kommer att ske mot vegansk ost. En sektor som Heather Mills menar kommer slå stort och lockar såväl veganer som laktosintoleranta.
Fokus ligger nu på färre produkter i större volymer. En strategi som gör bolaget mer snabbrörligt och skapar utrymme för att satsa mer på utveckling av enskilda produkter.
Måns Ullerstam pekar på en attitydförändring på vego-marknaden, såväl hos konsumenter som investerare. Han pekar bland annat på att miljardvärderade Beyond Meat, som säljer vegetariska burgare, ökat intresset för sektorn.
”Tack vare Beyond Meat få man plötsligt massa samtal från investerare som säger ’nu förstår vi, var kan vi placera våra pengar?'”, säger Måns Ullerstam.
Han och Heather Mills pekar även på nya intressanta sektorer att satsa på, exempelvis inom skolor och sjukhus där man noterat en ökad efterfrågan. Samtidigt ökar medvetenhet och kraven på att minska klimatutsläppen genom vego-alternativ, något som pressat större aktörer och företag att vakna.
”Det är det som kommer att driva den stora förändringen. Ju mer det skalas upp i större massor desto mer valmöjligheter får vi, då finns det inga ursäkter längre”, säger Heather Mills.