Sök ikon

Magine skrotar Plejmo – skickar kunderna till Blockbuster

Kamal Bherwani, styrelseordförande Magine. Foto: Press

Nät-tv-floppen lägger ner sin storsatsning.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Svenska Magine lanserades som en samlingsplats för streamingtjänster på nätet. Planen var från början att bli ett slags “Spotify för tv” – men den idéen skrotades när de inte lyckades sluta några avtal med tunga aktörer som MTG och TV4.

Bolaget är tungt backat av bland annat Argentinas rikaste man, Alejandro Bulgheroni, och har plockat in mycket stora belopp riskkapital. I ägarkretsen finns även den kände investeraren Tommy Jacobson och ingen mindre än den forne statsministern Göran Persson.

Totalt har man bränt mer än 1,5 miljarder kronor i riskkapital.

De senaste året har bolaget tvingats skruva om sin affärsmodell. Tanken är att företag som skapar eller distribuerar innehåll ska använda Magines digitala plattform istället för att bygga en egen.

Nu meddelar Magine att man skrotar sin uthyrningsstjänst Plejmo, som bolaget köpte 2015. Plejmo har fungerat som en klassik videobutik – fast på nätet. De kunder som finns kvar slussar man nu istället till Blockbuster som har en liknande tjänst.

“Det här är en fantastisk lösning för Plejmo-kunderna”, säger Kamal Bherwani, styrelseordförande i Magine i ett pressmeddelande.

“Med den här överenskommelsen kan vi nu lägga full fokus på att ge en ledande lösning till innehållsleverantörer.”

Förra året omsatte Magine 53 miljoner och gjorde en förlust på 253 miljoner. Under fjolåret tvingades man dessutom ta ett lån på över 50 miljoner för att hålla verksamheten flytande.

Läs mer