Sök ikon

Så går det för Bianca Ingrossos sminkvarumärke Caia cosmetics

Bianca Ingrosso, reality-stjärna, influencer och jurymedlem för Talang. Foto: Press.

I november lanserade Bianca Ingrosso sitt sminkvarumärke Caia cosmetics. Nu avslöjar vd:n bolagets galna tillväxt.
"Vi har sålt 100.000 produkter", säger Mikael Snabb till Breakit.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Bianca Ingrosso är en av Sveriges mest framgångsrika influencers. Hon har slutat blogga men har ett Instagramkonto med över en miljon följare och en Youtubekanal med 267.000 prenumeranter.

I en intervju med Dagens industri tidigare i år avslöjade hon att hon kan få upp till 200.000 kronor för en sponsrad bild.

I slutet av förra året valde hon att ge sig in i skönhetsbranschen – en bransch som just nu växer så det knakar digitalt och där bland andra influencern och entreprenören Isabella Löwengrip gör succé. Löwengrips bolag Löwengrip Beauty omsatte nästan 85 miljoner 2018 och gjorde en vinst på 4 miljoner.

En annan influencer som hoppat på tåget är youtubern Therese Lindgren som förra året lanserade skönhetsvarumärket Indy Beauty med målet är att bli ledande inom vegansk hudvård.

Till skillnad från Löwengrip och Lindgren som säljer sina produkter både online och via fysiska återförsäljare, exempelvis apotek, kommer Bianca Ingrossos märke enbart säljas via e-handel.

Nu avslöjar bolagets vd Mikael Snabb hur affärerna har gått hittills.

"Vi har sålt 100.000 produkter", säger han till Breakit.

Exakt hur mycket pengar det innebär att bolaget har dragit in vill inte Mikael Snabb avslöja men eftersom de billigaste produkterna som Caia cosmetics säljer kostar cirka 195 kronor (de dyraste cirka 575) går det lätt att räkna ut att bolaget har sålt för minst 20 miljoner kronor.

Bakom Caia cosmetics står, förutom Bianca Ingrosso själv som äger 30 procent av bolaget, också hennes manager Vanessa Lindblad och Recipe for men-grundarna Mikael Snabb och Jesper Matsch. 

Mikael Snabb säger till Breakit att han valde att börja jobba med Bianca Ingrosso eftersom hon har ett genuint sminkintresse. Han ser också stor potential när det kommer till skönhetsprodukter på nätet.

“När jag började i den här branschen sålde man bara via återförsäljare och de tar ut stor marginal på produkterna. Säljer man produkterna direkt till kund via e-handel skippar man mellanhanden och kan satsa på produkter som är lite dyrare att tillverka samtidigt som man kan hålla priserna nere.”

De produkter som Caia cosmetics har släppt hittills har, enligt Mikael Snabb, sålts i raketfart. Den första produkten – en sminkpalett som släpptes i november i fjol – fick sajten att krascha på 30 sekunder och sålde slut efter bara några timmar.

“Då tog vi ändå i från tårna när vi beräknade hur mycket vi trodde skulle säljas.”

I mars släppte bolaget flytande läppstift i olika färger och förra veckan lanserade de två mascaror.

“Vi sålde slut på 15.000 mascaror på två timmar”, säger Mikael Snabb till Breakit.

Enligt Mikael Snabb är fördelen med att lansera en produkt tillsammans med en influencer att det är lätt att föra en direkt dialog med kunder. Även om mikroinfluencers just nu är en het marknadsföringstrend menar han att även stora influencers når ut till mikroinfluencers som i sin tur påverkar sin följarskara.

“När vi släppte vår första produkt hade vi cirka 8000 regrams  (ompubliceringar på Instagram, reds anm) och det betyder att följarna till de 8000 personerna fick en rekommendation från en vän. Det här är det nya word of mouth,” säger han.

Mikael Snabb berättar för Breakit att hållbarhet ligger högt på bolagets agenda. 

"Vi tog precis beslut att skippa alla pappersavier när vi skickar ut varor framöver. Vi har också gjort förpackningarna mindre av miljöskäl. Hållbarhet är väldigt viktigt för våra kunder", säger han.

När Caia cosmetics första produkt lanserades fick Bianca Ingrosso kritik av följare som tyckte att hon hade plagierat realitystjärnan och sminkmogulen Kylie Jenner som tjänat miljoner på sitt märke Kylie cosmetics.

“Jag förstår att man kan tycka det är likt. Vi har alltid haft liknande stil och jag tycker om det hon gör, men det är omöjligt att jag skulle ha kopierat design och tonalitet ett halvår innan hon kom ut med sin produkt. Vi råkade tydligen bara ha liknande stil när det kommer till design, färger och typsnitt”, sa Bianca Ingrosso till Aftonbladet då.

Läs mer