Sök ikon

Är Isabella Löwengrip affärsvärldens svar på ett nättroll?

Erik Wisterberg är reporter på Breakit. Foto: Breakit samt skärmdumpar.

Breakits Erik Wisterberg om entreprenören som verkar älska att bli hatad.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Solen stekte över den fullsatta trädgården i Visby när Isabella Löwengrip klev upp på scenen. Själv hade jag funderat på massor av frågor att ställa, för att få till ett spänstigt samtal. Men när jag stod bredvid Isabella på scenen märkte jag att hon gjort ett minst lika noggrant arbete med att förbereda sig själv – för att slippa vara beroende av mina frågor. Hon fullkomligen spottade ur sig köttben i form av vinklar som nyhetshungriga reportrar kunde mumsa på.

Huvudpjäsen var ett utspel om SD, ett parti som många fasade – och en del innerligt hoppades – skulle kunna ta ett rejält kliv framåt.

Isabella berättade att data från hennes hundratusentals följare talade sitt tydliga språk: SD skulle bli största parti i valet 2018.

"Jag är övertygad om att SD får flest röster", sade hon.

Sommaren blev till höst – och jag träffade återigen Isabella Löwengrip för en lite rundare intervju till höstlovsspecialen av Breakits podcast.

Greta Thunberg hade börjat bli ett fenomen. IPCC hade precis släppt en ny klimatrapport. Isabella Löwengrip inledde intervjun med berätta att hon kom direkt från ett möte med ett privatjet-bolag.

Men huvudpjäsen denna gång blev hennes storslagna vision.

”Min plan nu är att fortsätta tills jag blir världens mäktigaste kvinna".

"Vi tar fram kloner av mig i sociala medier, vi sitter just nu med en asiatisk, spansk och en amerikansk version av mig själv”.

Hösten blev till vinter, och flygskam blev på riktigt ett begrepp i Sverige. Isabella Löwengrip blev granskad, av Instagram-kontot Aningslösa Influencers och Breakit.

Hennes svar? I ett blogginlägg tilltalade hon direkt frontfiguren för den våg av klimatprotester som redan då svepte över Europa.

"Greta – Jag sträcker ut en hand till dig, kom gärna till våra bolag och hjälp oss".

Vi snabbspolar fram tills i dag. Helgens EU-val visade en "grön våg" i Europa. Klimathotet är den fråga som oroar svenska väljare mest.

Samtidigt lockar Bensinupproret 2.0 över 600.000 medlemmar. SD-ledaren Jimmie Åkesson tycker att Greta Thunberg borde gå i skolan istället för att protestera.

Min kollega intervjuar Isabella Löwengrip igen.

Denna gång har hon kokat ihop en nyhet som handlar om att hon har startat ett slags reklambyrå. Den ska jobba med tre ben: filmindustrin, välgörenhet och privatflyg.

”Den här diskussionen kring miljöfrågan och flyg är en väldigt svensk fråga, den är inte särskilt global", säger Isabella Löwengrip.

Förmodligen kommer rubriker om den här nyheten att fylla svenska mediesajter i dag.

Många som själva försöker ta ansvar i klimatfrågan undrar hur Isabella Löwengrip egentligen tänker. Just kombinationen med välgörenhet känns extra pikant.

Och här kommer poängen. Det är precis det som är meningen. Isabella Löwengrips imperium bygger fortfarande på att hon lyckas nå en massiv räckvidd via sina egna konton i sociala medier. För att mata monstret – och få pengarna att rulla in – placerar Isabella Löwengrip omsorgsfullt ut brandfacklor i heta frågor.

För logiken är krass. Precis som kvällstidningarna behövde sina löpsedlar för att sälja tidningar behöver Isabella Löwengrip ständigt hitta sätt att slå sig igenom bruset.

Hon vet att kontroverser översätts till annonsmiljoner.

På ett sätt påminner hon om ett nättroll, som medvetet vill provocera fram en motreaktion. Metoden är att göra ett utspel i en starkt polariserande fråga där båda sidor i debatten kan mobiliseras.

Först var det SD. Sen sina egna maktambitioner. Och nu flyg.

Där har Isabella uppenbarligen hittat något som hon tycker funkar bättre än allt annat just nu.

Lita på att hon har hittat något nytt så fort medierna tröttnat på Greta Thunberg.

Lita på att medierna kommer att svälja det.

PS. Som ni alla vet blev SD långt från största parti – och Isabellas klon i sociala medier verkar vara pensionerad. Men vem kommer ihåg sånt?

Läs mer