Sök ikon

Isabella Löwengrip ska få fler att flyga privatjet – "Miljöfrågan inte speciellt global"

Isabella Löwengrip/Genrebild. Foto: Press/Istockphotos.

”Den här diskussionen kring miljöfrågan och flyg är en väldigt svensk fråga", säger Isabella Löwengrip.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Frågan om klimatförändringar, och debatten om våra flygvanor, fortsätter att rasa i Sverige. Att klimatpolitiken även står högt på agendan på flera håll i Europa märktes inte minst i EU-valet där de gröna partierna gick framåt starkt.

Debatten är dock inget som verkar påverka entreprenören Isabella Löwengrip nämnvärt. Nu avslöjar hon nämligen sin nya satsning – på privatflyg.

Nyheten kommer i samband med att profilen berättar om sin nya internationella byrå som ska hjälpa företag med deras digitala kommunikation.

Planen är bland annat att hjälpa företag i privatflyg-industrin att marknadsföra sig. Fokus ligger bland annat på den amerikanska marknaden.

”Den här diskussionen kring miljöfrågan och flyg är en väldigt svensk fråga, den är inte speciellt global, så de bolag vi träffar behöver verkligen få kommunicera och hitta sin nya generation som flyger", säger Isabella Löwengrip.

Hon säger sig samtidigt ha förståelse för den kritik som kan uppstå, men menar att konsumtion ofta förknippas med negativa faktorer.

"Det pratas inte om flyg på samma sätt runt om i världen som det görs i Sverige. När vi diskuterar med de här globala flygbolagen är det inte ens en fråga de behövt ta upp i sin ledningsgrupp, om vad folk tänker om det här".

Och den etiska frågeställning med utsläpp och liknande?

”Det finns människor som investerar och jobbar för köttindustrin och läkemedelsbolag, folk som investerar i spelbolag och alkohol. Den etiska bedömningen får varje investerare och entreprenör göra själv", säger Isabella Löwengrip och fortsätter:

”Jag väljer att titta utifrån att privatflygen ökar mer och mer och vi går mot ett skifte i branschen där fler flyger privat till billigare pris. I den här branschen har jag möjlighet att hjälpa till och kommunicera kring”.

Isabella Löwengrip har tidigare kritiserats för sina flygresor och för att inte ta tillräckligt stort klimatansvar.

"Jag kommer aldrig att kunna vara Sveriges största miljökämpe internationellt, men jag kanske kan vara en kvinnlig förebild som någon gång kommer att driva ett enhörningsbolag”, sa hon nyligen till Di Digital.

Isabella Löwengrip förklarar att hon ser potential i den växande marknaden för privatflyg. Hon spår en utveckling där flygbranschen får en motsvarighet till Uber, och menar att det i dag är unga entreprenörer som i allt större utsträckning reser med privatflyg.

Förutom privatflygbranschen kommer hennes nya kommunikationsbyrå fokusera på kunder inom filmindustrin och aktörer inom välgörenhet. Samtliga dessa tre branscher har, enligt Isabella Löwengrips analys,  halkat efter i digitaliseringen och är i behov av disruption. Hon tar filmindustrin som exempel:

”De amerikanska filmbolagen vet inte hur de ska prata om sina filmer i sociala medier, där ligger Netflix och HBO före sin tid jämfört med de andra bolagen som fortfarande lägger stora summor på traditionella kanaler såsom exempelvis billboards”.

Den nya byrån, som ännu inte har ett namn, ska ha ett etablerat kontor i New York på plats i slutet av sommaren. Isabella Löwengrip har majoritet i bolaget och kommer även att ta in delägare från filmindustrin. Den första kunden ska vara ett filmbolag, men vilka delägarna är, eller kunden, vill hon inte uppge.

En förändring jämfört med hennes tidigare strategi är att det kommer att vara mindre fokus på henne själv, förklarar Isabella Löwengrip.

”Det jag gjort nu är att  ta all kunskap och erfarenhet jag fått under de här åren och paketerat det till en egen byrå. I dag är jag en flaskhals och jag vill inte sälja på mig och mina kanaler för all framtid”, säger Isabella Löwengrip.   

Bolaget arbetar även på en gemensam digital plattform för att stötta globala välgörenhetsorganisationer, som riktar sig mot organisationer och privatpersoner som redan donerar.

Läs gärna Breakits Erik Wisterbergs kommentar: "Är Isabella Löwengrip affärsvärldens svar på ett nättroll?"

Läs mer