Det blir allt tuffare konkurrens bland bolagen som tävlar om att erbjuda oss de bästa och smartaste betallösningarna. På marknaden trängs såväl stora etablerade aktörer, som Klarna, tillsammans med nya uppstickare.
Nu har en ny utmanare lanserat, lite i det tysta, på den svenska betalmarknaden. Det handlar om det finska fintechbolaget Mash som omsatte 350 miljoner kronor under förra året.
Mash har byggt en lösning, som introducerades i Finland för två år sedan, och gör att du kan lämna såväl kontanter som betalkort hemma när du går ut och shoppar. Du betalar istället genom att enbart använda ditt BankID och får sedan hem en faktura.
Satsningen lanserades här i början av året, bland annat under ledning av marknadschefen Peter Balod, som tidigare hade samma position hos Svea Ekonomi.
”Det snurrar redan betalningar genom vårt system, men vi har inte gått ut brett och slagit på stora trumman än, vi testar och känner på marknaden”, säger Peter Balod.
Tänk dig exempelvis att du köper en fåtölj som du ska ta med dig hem. Istället för att betala med kort eller kontanter i butiken så betalar du med Mash genom din mobil och Mobilt BankID. Sedan kommer en faktura som ska betalas inom 30 dagar där du får välja att dela upp kostnaden eller ta hela summan direkt.
”Du får hem sakerna och om det inte passar kan du skicka tillbaka, eller dela upp betalningen om du exempelvis får andra oväntade utgifter. Där har inte de fysiska butikerna varit så enkla, smidiga och användarvänliga”, säger Peter Balod.
Tjänsten är inte tänkt för dem som exempelvis bara säljer en isglass, utan riktar sig till medelstora handlare. Lösningen kan användas av kunder som handlar för 100 - 50.000 kronor och räntan, där Mash tjänar sina pengar, ligger på som högst 19,90 procent beroende på upplägg.
Om kunden väljer att betala av hela fakturan direkt tillkommer inga kostnader och det är gratis för handlarna att använda tjänsten. Mash fungera som en mellanhand i köpet och betalar handlarna inom några bankdagar samt hanterar kundfakturorna.
Mash är en utmanare som bör tas på allvar. Bakom varumärket, som grundades för två år sedan, döljer sig koncernen Mash Group med grundaren och storägaren Tommi Lindfors på ordförandeposten.
Mash har hittills tagit in runt 700 miljoner kronor i riskkapital och har i dag runt 150 anställda med verksamhet i Finland, Sverige, Polen och Spanien. Under förra året omsatte koncernen 350 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 125 miljoner kronor.
Fokus ligger inledningsvis på fysisk handel.
”Det finns alltid en utmaning och den svenska marknaden är väldigt konkurrensutsatt när det kommer till betalningar. Vi fokuserar på butiksdelen där vi ser att det finns mest att hämta”, säger Peter Balod.
På den svenska marknaden finns starka konkurrenter, som Qliro, Izettle och inte minst Klarna.
”Klarna är en stor spelare som har en stor del av e-handelsmarknaden, men vi ser egentligen alla som tar betalt för att flytta pengar som en konkurrent, där försöker vi komma in och vara annorlunda”.
Peter Balod konstaterar att det finns flera utmaningar att ta sig an, men är övertygad om att Mash kan hantera dem alla.
”Klarar vi att etablera oss i Sverige och att ta en bra position här klarar vi vilket marknad som helst. Det är en strategisk viktig marknad att bemästra", säger Peter Balod.