Ett riktigt storbråk har brutit ut i leksaks-Sverige, kan Breakit avslöja.
På ena sidan står Sveriges största leksakshandlare på nätet, Jollyroom. På andra sidan står tvåan på marknaden, Lekmer.
För några dagar sedan trappades fejden upp då Jollyroom lämnade in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen. Där anklagar bolaget Lekmer för att vilselett kunderna och snedvridit konkurrensen genom “förbjudna marknadsföringsåtgärder”.
Jollyroom kräver att Lekmer omedelbart upphör med sina marknadsföringsmetoder. Om inte så sker vill Jollyroom att domstolen ska ge ett vite på 1,5 miljoner kronor tills dess att marknadsföringen dras tillbaka.
Bakgrunden till stämningen är att Jollyroom nyligen själva förlorade en liknande tvist i samma domstol. Då var det Konsumentombudsmannen, KO, som stämde Jollyroom för att de använt sig av begreppet "rea" felaktigt.
KO ansåg helt enkelt att Jollyroom blåste sina kunder genom olika former av bluff-reor. Enligt KO:s granskning hade Jollyroom använt sig av påhittade reor och utförsäljningar som lockbete – och domstolen gick på deras linje.
Jollyroom dömdes att betala ett vite på 3 miljoner kronor om de inte upphörde med den här typen av marknadsföring. Det handlar om ett interimistiskt domstolsbeslut vilket innebär att det gäller fram tills dess att ärendet prövats slutgiltigt i domstol. Efter beslutet gick Jollyroom till motattack. Men inte mot KO denna gång utan sina konkurrenter.
“Vi har granskat hur ett antal av våra konkurrenter marknadsför sina varor. De företagen som inte följt restriktionerna har vi kontaktat och uppmanat dem att ändra sina metoder”, säger Jollyrooms inköpschef Mattias Jacobsson.
Enligt Mattias Jacobsson har alla Jollyrooms konkurrenter hörsammat uppmaningen. Alla förutom en – Lekmer.
“De andra bättrade sig, men inte Lekmer. Det är därför vi tvingats att ta det här vidare till Patent- och marknadsdomstolen så att Lekmer också rättar sig efter reglerna”, säger Mattias Jacobsson.
I stämningsansökan, som kom in till domstolen 15 maj, framgår att Jollyroom gjort en omfattande kartläggning av Lekmers marknadsföring. Bland annat har man granskat prissättningen på en rad produkter och i stämningen hävdar Jollyroom att Lekmer bluffat kring hur stora rabatterna egentligen varit.
I sammanfattningen av stämningen skriver Jollyroom:
“Lekmer påstår felaktigt att produkter säljs till ett rabatterat pris i förhållande till ett angivet ordinarie pris. Det ordinarie pris som Lekmer faktiskt har tillämpat har varit lägre än det ordinarie pris som anges i prisjämförelsen".
Lekmer anklagas också för en medveten prisbluff.
"I vissa fall har Lekmer dessutom kort inför kampanjer höjt det ordinarie priset i syfte att skapa föreställning om att rabatten är större än vad den egentligen är”, heter det i Jollyrooms stämningsansökan.
Lekmer köptes i april 2017 av Babyshop. När Breakit når Babyshops vd Marcus Tagesson har han ännu inte tagit del av stämningen från Jollyroom.
“Jollyroom verkar lägga mer kraft på andras verksamheter än sin egen”, säger Tagesson och tillägger:
“Lekmer har inte delgivits någon stämningsansökan och därför kan vi inte ta ställning till detta än".
Jollyroom omsatte i 2017 lite drygt 1 miljard kronor och gjorde en vinst på 18 miljoner kronor. Lekmers omsättning samma år blev 503 miljoner och förlusten efter skatt 48 miljoner kronor.
Största ägare till Jollyroom är grundaren och vd:n Ole Saur och mediekoncernen Egmont. Marcus och Linn Tagesson är tillsammans med riskkapitalbolaget Verdane storägare i Babyshop som äger Lekmer.