Tidigare under veckan besökte jag det svenska elscooter-bolaget Voi. De skulle visa upp nya produkter och rummet fylldes, förutom av journalister, med flera olika nya produkter. Det var nya scootrar, delningsbara elcyklar och till och med en eldriven lådcykel.
Utöver en artikel bestämde jag mig också för att köra ut några storys på Breakits Instagram. I ett inlägg skämtade jag lite om att vi inte fått höra något om att Voi skulle plocka in rullskridskor, skateboards eller vattenskotrar ännu. Kul tyckte jag – med tanke på den micromobility-hysteri som råder (inte nödvändigtvis något fel med det).
Idag kom däremot ett mejl med en pressrelease som jag inte ens hade kunnat föreställa mig när jag skämtade om micromobility-trenden den kvällen.
Startupen Cangoroo ska lansera “app-baserade hoppstyltor”, var budskapet. Vi var inte ens säkra på om det verkligen var en riktig nyhet eller om någon drev med oss, men efter ett samtal till Odd Companys (kommunikationsbyrån som ligger bakom tjänsten) vd Adam Mikkelsen rätades frågetecknen ut.
“Vi tänkte det när vi skickade ut, kommer folk fatta att det är på riktigt?”, säger han och fortsätter.
“Men det vi har utgått ifrån är elscootrarna och använt samma teknik med ett annorlunda färdmedel. De har krattat banan för delade färdmedel och delade vad-som-helst som börjar växa och bli etablerat. Vi ville börja med någonting som är roligt, hälsosamt och miljövänligt.”
Han berättar samtidigt att de ska lansera hoppstyltorna för att skapa samtal och för att det är ett sätt att bygga ett varumärke. Längre fram finns en plan om att istället lansera sparkcyklar, som inte är eldrivna, som ett kompletterande transportmedel som ska vara ett hälsosamt alternativ.
I sociala medier har tongångarna hittills varit skeptiska och folk undrar om det här är ett väl genomarbetat skämt eller någonting som är på riktigt. Men Adam Mikkelsen säger att hoppstyltorna absolut ska lanseras.
“Return on investment per hoppstylta är betydligt billigare än en elscooter. Det krävs inte att jättemånga hoppar runt i några minuter för att det ska vara en lönsam business”, berättar Adam Mikkelsen.
Just nu är satsningen självfinansierat och genom Adam Mikkelsen och Eric Calderons reklambyrå Odd Company, men tanken är att det ska vara ett eget bolag berättar han. De har också fått in kapital från Lukas Szachanski (LOS&CO) och Niklas Laninge (författare, psykolog och föreläsare). Kapitalet som de har just nu räknar de med ska räcka till en lansering i Stockholm och Malmö.
Tanken är att lansera någon gång i slutet i juni enligt Adam Mikkelsen.
“Även om det kan gå snabbare att gå så tror jag att folk letar efter små vardagskickar.“
På en fråga om huruvida språket de använt sig av och valet av produkt som de ska lansera kanske inte har slagit lite fel, med tanke på tongångarna i sociala medier hittills, svarar Adam Mikkelsen att de ska bevisa att det går att lansera en sån här typ av tjänst genom att bygga ett varumärke.