Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Bastard Burgers växer i raketfart: "De säger att det inte håller"

Simon Wanler.

Den norrländska kedjan glufsar i sig av marknaden – och struntar i olyckskorparna.
"Jag är tryggare idag än någonsin", säger Bastard Burgers vd Simon Wanler.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Den här artikeln är en återpublicering. Under sommaren publicerar vi några texter som vi tycker är värda att uppmärksamma igen på helgerna. Artikeln publicerades ursprungligen i maj 2019. 

För tre år sedan började gänget bakom Bastard Burgers att kombinera sina norrländska rötter med inspiration från New Yorks streetfood. De öppnade sin första restaurang i ett hål i väggen i Luleå – och la grunden för en hamburgerkedja som växer i raketfart.

”Jag tror inte att någon hade köpt det om vi sagt att vi skulle ha det här tempot inom två år", sa medgrundaren och vd:n Simon Wanler till Breakit i höstas.

Nu berättar han att Bastard Burgers räknar med att omsätta 200 miljoner kronor i år. Han står fast vid planen att växla upp de 19 restaurangerna till 30 under året och säger att antalet ska utökas till 45-50 stycken under 2020.

”En styrka i vår expansion är att vi har rätt låga startkostnader och i regel är lönsamma redan från den andra månaden. I år räknar vi med att göra en vinst på 26 miljoner kronor”, säger Simon Wanler.

Den snabba expansionen håller alltså i sig, och kedjan öppnade precis en ny restaurang på Arlanda. Näst på tur står en öppning i affärskvarteret Urban Escape i Stockholm, där bland annat Spotify har sitt huvudkontor.

Kedjan, som grundades i Luleå, marknadsför sig som "streetfood från Norrland" och samarbetar med norrländska gårdar. 

Grundarna berättar att det händer att personer sneglar på Bastard Burgers och säger att de inte kommer lyckas hålla kvalitét och tappa tillväxt. 

”Jag är tryggare idag än någonsin över vår kvalitét. Vi har idag helt andra resurser för att säkerställa vår kvalitet än vad man har vid några få restauranger", säger Simon Wanler. 

Nej, olyckskorparna oroar inte vd:n nämnvärt. Simon Wanler berättar att han tidigare drev ett städföretag på 100 anställda som skalade upp för snabbt – och den läxan har han lärt sig.

”Vi växte och gjorde förvärv, men byggde inte upp organisationen, vilket gör att man till slut inte orkar längre när glädjen och kärleken försvinner”.

Men även om delar av Bastard Burgers grundare har tidigare erfarenhet av bolagsbyggen kunde ingen av dem förutspå att hålet i väggen skulle växa så snabbt.

”Under nästa år ska vi ha 45-50 restauranger igång och räknar med att omsätta runt 300 miljoner kronor”, säger Simon Wanler.

Samtidigt ska personalstyrkan utökas från 270 till 350 personer innan året är slut. 

”Det är en av de största utmaningarna där vi måste vara framtunga i organisation och ledningen. Vi jobbar mycket lokalt där vi är på plats med utbildning och uppstart”.

Simon Wanler säger att bolaget aldrig hade lyckats om de inte rekryterat in mixen av rätt personer och kompetens. En annan drivande faktor till genomslaget är närvaron i sociala medier och skaran av engagerade följare.

”När vi öppnade i Gävle räckte det med ett inlägg, ”Nu kommer vi”, sedan skötte det sig själv när folk postade och delade. Det här hade inte funkat om vi behövt marknadsföra oss i varje ort, sociala medier har varit ett otroligt verktyg för oss”, sägen han. 

Även om Bastard Burgers varvat mindre orter med större städer återstår ännu de viktiga etableringarna i Malmö och Göteborg.

Bolaget har inte tagit in något externt kapital men vd:n öppnar upp för riskkapital när burgarna ska expandera utomlands. Fokus ligger först och främst på Norden.

Det bästa tipset Simon Wanler har att ge till färska entreprenörer är att våga släppa tyglarna lite.

”Sitt inte själv med ekonomi, marknadsföring och etablering. Se till att ta in folk som kan lasta av dig om du vill expandera. Ibland måste man rekrytera uppifrån, ta in högre kompetens och inse att man inte kan vara bäst på allt”.

Läs mer