Sök ikon

Emanuel Karlsten: Här är hemligheten bakom Bensinupproret 2.0:s galna genomslag

Bensinupproret 2.0 är den snabbast växande Facebookgruppen någonsin. På tio dagar har den samlat 400.000 medlemmar. Aldrig tidigare har en grupp växt så snabbt eller blivit så stor.

Varför?

En perfekt storm av höga bensinpriser – och Facebooks nya fokus på grupper.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

kontakt@emanuelkarlsten.se

Krönikör

Det går inte att nog understryka vilken extremt och ojämförligt stor tillväxt Bensinupproret har haft. Gruppen startade 10 april efter att Janne Berglund, 69 år från Borås, noterat att bensinpriset nått upp över 16 kronor. Kanske skulle man protestera på Facebook? “Bensinupproret” var upptaget med ett tiotal medlemmar, så Berglund startade “Bensinupproret 2.0”, med en ambition att engagera några hundra. Det puttrade på de första dagarna, men 11 dagar senare uppmärksammade Borås tidning att gruppen nått 5000 medlemmar.

Men så hände något.

Valborgmässoafton hade Bensinupproret samlat 15.000 medlemmar. Samma kväll gick Mark Zuckerberg upp på scen på utvecklarkonferensen F8 och sa att “The future is private”. Facebook skulle nu ställa om fokus från det publika flödet till Facebookgrupper och förändringen skulle slå igenom omedelbart.

Ett dygn senare meddelade Bensinupproret att de hade ökat med tio tusen medlemmar.

Efter ytterligare ett dygn var de 40.000 och tio dagar senare hade de ökat med ytterligare 400.000 medlemmar. Det är en otrolig utveckling och sensationell tajming. En perfekt storm av Facebooks förändrade algoritmer och en fråga som berörde breda folklager som kunde bekänna politisk färg med ett klick.

På några dagar blev Janne Berglund, 69 år, plötsligt ledare för Sverige största folkrörelse.

Det finns likheter med “Stå upp för Sverige”, den grupp som fram tills nu varit Sveriges största politiska Facebookgrupp. Men den gruppen startade när Facebook tillät användare att “mass-addera” sina vänner till gruppen, utan personens tillåtelse. Tiotusentals var med i gruppen, utan att någonsin veta om det. Men framför allt startade gruppen i totalt kaos. Idén var att hylla polisen Peter Springare, som var “trött” på invandringens konsekvenser.

Men Springare ville inte veta av gruppens grundare, vilket skapade trassliga intriger bland gruppens administratörer. Gruppen blev allt mer främlingsfientlig i sin ton och till slut tog Springare avstånd - och gruppen bytte namn till “Stå upp för Sverige”. Trots det har den behållit ett högt användarantal och haft avgörande betydelse för vilka texter som blivit stora på Facebook. SVT gjorde 2018 en genomgång som visade att 20 av de 40 största samhällsnyheterna under året fått spridning med hjälp av gruppen. Alla hade gemensamt att de hade fokus på invandring.

Nu har det alltså skett tronskifte. På fler än ett sätt.

I veckan, samtidigt som Stå upp för Sverige tappade sin förstaplats, stod gruppens grundare i domstol, i ett unikt åtal för det främlingsfientliga hat hans grupp spridit. När Bensinupproret i helgen passerade 400.000 medlemmar, tycks det ha blivit droppen som fick bägaren att rinna över för Stå upp för Sverige-grundaren. Han vill lägga ned sin grupp.

“Jag har varken tid, kraft eller lust längre./.../Antalet medlemmar minskar hela tiden och väldigt få nya tillkommer. SD har inte en enda gång tackat för vårt slit men bensintomtarna var de snabba att stötta. Tyvärr vågar SD inte Stå Upp För Sverige”, skrev grundaren, samtidigt som han sökte Swish-stöd för sin rättegång.

På andra sidan står Janne Berglund. Utöver rekordet för Facebookgrupper har han också slagit rekord i antal underskrifter på Skrivunder.com. Nästa helg planeras manifestationer för sänkta bensinpriser över hela Sverige.

En ny generation av folkrörelser tycks ha fått fäste, i Mark Zuckerbergs nya, “privata” Facebookvärld.

Läs mer