Fintech-appen Bynk tog tidigare i år in närmare en halv miljard kronor i nytt kapital. Bolaget laddade för en förvandling mot att bli en “europeisk mobilbank”, enligt pressmeddelandet.
Nu rapporterar Resumé, med hänvisning till Kantar Sifo, att bolagets reklamutgifter har ökat dramatiskt det senaste året.
Totalt spenderade Bynk 266 miljoner kronor på medieinvesteringar mellan mars 2018 och februari 2019. En ökning med hela 370 procent från föregående år.
“Bynk har stora ambitioner - både som bolag och när det gäller vår kommunikation.. Vi kommer fortsätta synas och att synas mycket. Exakt vilken mediamix vi planerar framåt svarar vi inte på. Dagens medielandskap är under ständig förändring så där vill vi kunna vara flexibla”, säger Bynks marknadschef Mikael Bogg till Resumé.
En stor del av bolagets annonsbudget investerades i tv-reklam, hela 187,9 miljoner kronor, skriver Resumé. Utöver tv-reklamen uppgick kostnaderna för reklam på internet till 7,8 miljoner och för strömmande medier var summan 803.000 kronor
Resume skriver också att siffror för radio, kvälls- och dagspress saknas Kantar Sifos sammanställningen över bruttoinvesteringarna.