“The future is private” är Facebooks nya slagord. Under den årliga konferensen F8 höll Mark Zuckerberg ett inledningstal om hur bolaget nu har vänt om, hur de ska bli mer varsamma med data och integritet. Men också vad det innebär för Facebook och för oss användare. Och för en gångs skull är det tydligt vad som menas. I alla fall i ett hänseende: Grupper.
Facebookgrupper har sedan länge varit en av sajtens viktigaste tillgångar och det som gjort plattformen särskilt intressant för användare. Det räcker att se på den svenska användningen av Facebook för att se hur det är en organisk, logisk utveckling.
Svenska Internetstiftelsen har under flera år frågat svenskarna hur ofta de publicerar sig i det publika flödet på Facebook. Mellan 2017- 2018 minskade det dramatiskt – i alla åldrar.
Likadant med “dela inlägg”, det minskar också dramatiskt i alla åldrar, enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. När undersökningen frågade vad svenskarna faktiskt gjorde, kom privata meddelanden på första plats, följt av “delta i grupper”.
Värt att notera är att även grupper minskar i användande det senaste året, även om det fortfarande är från en långt högre nivå än att publicera sig i det publika flödet. Det kan därför tyckas sent för Facebook att göra förändringen först nu, utvecklingen har varit tydlig i många år.
Men kanske handlar det om utvecklingspotentialen här. Idag är 400 miljoner användare aktiva i ett tiotal miljoner olika grupper. Givet de dryga 2 miljarder aktiva användarna finns alltså här en stor utvecklingspotential.
Facebooks förändring innebär också en återgång till den gamla definitionen av community. Communities har nästan aldrig handlat om att skapa publika personas som ska dela allt med alla. Istället har det handlat om att nischa sig, diskutera specifikt på forum och i trådar. Det är hit Facebook nu vandrar tillbaka. Nu ska vi alltså inte längre berätta för världen vad vi “tänker på just nu”, utan bli smartare, mer sammanflätade i forum.
För att riktigt tydliggöra det här kommer också en omfattande omdesign av sajten. Förändringen har redan slagit igenom på mobilen, men tydligast blir det på desktop. Luftigare, förändrad logotyp och med mycket fokus på grupper – överallt.
Frågan är vad det betyder för företag och opinionsbildare?
En stor del av Facebooks identitet har handlat om att skapa gemensamma berättelser, en plats för att hitta och skapa viralt material. Här har företag, medier och opinionsbildare haft en självklar plats, men också en konstant utmaning i att skapa så bra material som möjligt, som andra vill dela vidare.
Men nu? Utvecklingen mot forum indikerar att Facebook kommer göra det ännu svårare att nå in i de öppna flödena. Det har sedan länge varit tydligt att företag och organisationer borde styra om till grupper, men alla varken kan eller vill göra det. För dem framstår nu annonsering som det enda alternativet.
Det är knappast dåligt för Facebooks plånbok, men det förändrar bilden av Facebook som det öppna torget – för alla.