Ingen av de anställda på Skövdestudion Coffee Stain Studios hade kunnat gissa vilken succé spelet Goat simulator skulle komma att bli.
Det hela började som ett roligt projekt där Anton Westbergh och hans kollegor ville ta en paus från spelet Sanctum och skapa en getsimulator “eftersom det är världens roligaste djur.”
Att det skulle leda fram till ett faktiskt spel var långt ifrån någon självklarhet.
“Vi satt och spånade idéer och den här idén stack absolut ut mest. Vi bestämde oss för att ge det en chans och göra en game jam. Efter några veckor la vi ut en trailer på Youtube och det smällde till direkt,” säger Anton Westbergh.
Vi träffas i de rymliga lokalerna där spelstudion ganska nyligen flyttat in. Förr i tiden låg det en biograf här.
Anton Westbergh berättar att antalet visningar över en natt nådde upp till 100.000. En vecka senare hade över 2 miljoner sett videon om den vilda geten Pilgor.
“Den hade spridit sig överallt på nätet och flera tidningar skrev om den. Det var helt sjukt. Då kände vi att: ‘Shit, det här är något som vi måste göra klart’. Vi bestämde oss för att få ut spelet så snabbt som möjligt.”
Det här var i januari 2014 och lagom till den 1 april samma år lanserades spelet. Sedan dess har spelet sålts i över 6 miljoner exemplar.
Att det svenska Youtubefenomenet Pewdiepie spelat det i sina videos har förstås bidragit till succén, förklarar Anton Westberg.
“Det är klart att det har blivit en stor förändring för oss som företag. Tidigare hade vi alltid fokus på att släppa nästa produkt för att överleva. Nu har det öppnat upp helt nya möjligheter. Ett tag till kommer vi att fortsätta utveckla Goat simulator men sen ska vi nog börja med något nytt ganska snart,” säger Anton Westbergh.
Till skillnad från många konkurrenter har Coffee Stain Studios valt att ta betalt för spelet och skrota köp-funktioner inuti det.
“Vi tar betalt för våra spel, vi gillar det traditionella sättet. Det är najs att kunna betala för en produkt och sen äga den, utan att behöva spendera för att kunna fortsätta spela. Många tror att allt måste vara free to play nuförtiden men så är det inte,” säger Anton Westbergh.
Förra året omsatte spelstudion 90 miljoner kronor, vilken kan jämföras med 14 miljoner året innan. Men ännu mer imponerande är vinstutvecklingen - från knappa 2 miljoner kronor 2013 till över 37 miljoner kronor i fjol.
Flest användare finns i USA, Canada, England och Japan. Spelet är tillgängligt på både mobiltelefon, dator, Playstation och Xbox.
Så vad handlar Goat simulator egentligen om?
“Lev livet som en get och skapa så mycket kaos du kan. Man får poäng för saker man gör, som olika tricks eller om man kraschar in och förstör saker. Det är ett annorlunda spel för man får använda sin fantasi. Allt från femåringar till vuxna spelar det,” säger Anton Westbergh.
Han kommer från början från Stockholm men flyttade till Skövde för att plugga dataspelsutveckling och programmering för åtta år sedan.
“Om man vill utveckla spel är det ett bra ställe att börja på. Det är en bra miljö med företagsparken, inkubatorn, utbildningen och många andra företag som man kan få tips och hjälp av. Om jag inte hade kommit till Skövde, fått kontor typ gratis och hjälp med affärsutveckling, så hade jag nog inte suttit i ett spelföretag.”
Coffee Stain Studios har aldrig tagit in riskkapital utan vill växa organiskt. I dagsläget består teamet av 9 grundare och 11 anställda. Resterande uppdrag har bolaget försökt lägga ut på konsulter.
“Vi vill inte växa som organisation för det är rätt jobbigt. Vi vill inte bli stora på det sättet, jag gillar att man är som ett kompisgäng. Däremot så får ju spelen gärna bli världskända,” säger han.
I år väntas Coffee Stain Studios omsätta uppåt 120 miljoner kronor.