Det brukar beskrivas som en "bubbla", där allt annat liksom upphör att existera. Den allra första tiden när du får ett barn är lika magisk som omtumlande.
Många släpper allt annat under de två första veckorna, då båda föräldrarna som regel är lediga.
Så var det inte för Booli-grundaren Kalle Nilvér. När hans son Isak föddes två två år sedan var han drabbad av svår klimatångest.
Kalle blickade in i framtiden, och såg en värld där hans nyfödde son och hans syskon kommer att få hantera fruktansvärda problem.
"Med väldigt stor sannolikhet kommer miljontals människor att dö. Våra barn kommer att få det sjukt jobbigt på grund av alla sekundäreffekter".
"Hundratals miljoner människor kommer sannolikt behöva fly på grund av klimatförändringarna, vilket kommer orsaka ofantliga mängder mänskligt lidande – och för oss i Europa stora omställningar i samhället när alla dessa människor behöver någonstans att ta vägen", säger Kalle Nilvér.
Slutade flyga
På det personliga planet hade han och hans sambo redan gjort mycket. De käkade vegetariskt. De gjorde sig av med bilen. Och slutade flyga. Men hur kan man göra skillnad i större skala?
Samtidigt som de var hemma med sin nyfödde son såg Kalle hur hans vänner postade bilder från jordens alla hörn. Han tittade på deras bilder av sagolika stränder med turkost vatten och insåg att det kommer att bli svårt att övertyga dem om att ändra sin livsstil.
"Jag hade svårt att se hur jag skulle få dem att bli veganer och sluta flyga. Så jag började fundera på vad jag kunde göra för att få fler att ta ett första steg mot ett större klimatengagemang".
Så föddes idén
Parallellt hade Kalle Nilvér gjort en hel del efterforskningar på egen hand. Eftersom ingen människa kan nå noll klimatpåverkan letade han efter ett bra verktyg för att räkna ut sitt koldioxidavtryck och klimatkompensera för det.
Men Kalle Nilvér hittade inget som var bra. Och där föddes idén som gjorde att han började koda ihop en egen sajt, samtidigt som han var hemma med sin nyfödde son.
Det var ett trubbigt verktyg, men fungerande.
"Jag skrev ihop sajten på en vecka, och sen slängde jag ut den på Twitter. Helt plötsligt hade jag 20-30 användare. Det var så det började", minns Kalle Nilvér.
Två år har gått sedan dess.
Hoppar av vd-jobbet
Nu har idén växt upp till ett bolag, kallat Go Climate Neutral. Hela tiden har det varit ett sidoprojekt för Kalle Nilvér, som parallellt jobbat som vd för Booli. Han är nämligen en av grundarna bakom sajten som köptes av SBAB för tre år sedan.
Men nu har Kalle Nilvér valt att hoppa av toppjobbet, för att på heltid ägna sig åt att försöka skapa en bättre framtid.
Lite klyschigt kan man säga att han vill rädda världen.
"Klimatet är det största hotet som mänskligheten står inför just nu, och att jobba med det här känns väldigt meningsfullt. Det kan bidra till att mina barn och deras generation får en ljusare framtid".
Vad drivs du av – hopp eller klimatångest?
"Jag är väldigt ångestdriven, eftersom nästan alla siffror pekar åt fel håll. Det enda positiva just nu är Greta och ungdomsrörelsen, och att opinionen för de förändringar som behöver göras kanske håller på att skapas".
"1,5-gradersmålet är helt kört. Människor kommer att dö. Men det betyder också att varje ton koldioxid som vi kan få bort, eller förhindra att det släpps ut, faktiskt kan rädda liv".
Närmar sig 3.000 användare
Tjänsten är nu en av flera spelare på marknaden som låter privatpersoner räkna ut sitt klimatavtryck och klimatkompensera för det. Detta sker genom att pengarna går till FN-certifierade klimatprojekt, som solenergi, vindkraft och andra förnyelsebara energislag.
Nästan 3.000 personer använder tjänsten, och ett 50-tal företag klimatkompenserar via Go Climate Neutral.
I grundargruppen finns även Kalle Nilvérs sambo Cissi Lindén, som har ett förflutet som hållbarhetsansvarig på Adidas group. Henrik Kniberg, som har jobbat med bolag som Spotify och Mojang, är också delägare liksom konsulten Stefan Lindbohm.
Funkar det?
Bland allmänheten finns ofta ett stort frågetecken när det kommer till att klimatkompensera. Funkar det - eller är det en stor bluff?
"Precis som med all välgörenhet finns det dåliga exempel. Men det finns projekt som är väldigt bra, där det går att göra stor nytta med ganska lite pengar. Vi satsar på certifierade projekt med verifierad klimatnytta".
De flesta experter är eniga om att klimatkompensation är bra som ett komplement till att faktiskt själv minska sina utsläpp. Man ska dock inte se det som ett sätt att köpa sig fri från ansvar.
Det säkraste sättet är naturligtvis att dra ned på utsläppen.
Företag kan göra stor skillnad
Breakit har precis dragit igång satsningen Breakit Impact Challenge. Där utmanar vi näringslivet att dra sitt strå till stacken genom att göra sina företag så klimatsmarta som möjligt. Kalle Nilvér menar att just företag spelar en viktig roll i omställningen mot en mer hållbar värld.
"Kan vi få ett företag att åka tåg istället för att flyga, lägga sin konferens utanför Stockholm istället för på Mallorca och välja vegetariskt på sina event så får vi ut en ganska stor klimatnytta med en relativt liten insats".
Läs mer om Breakit Impact Challenge här – och anmäl ditt företag.