Klarna granskas sedan tidigare av Datainspektionen som vill veta hur betaltjänsten samlar in och hanterar användarnas personuppgifter.
Nu visar en granskning från Di Digital att Klarna har dragit på sig fler GDPR-anmälningar än de fyra svenska storbankerna tillsammans. Sedan lagen trädde i kraft i maj förra året har det kommit in 82 anmälningar mot bolaget.
Storbankerna har under samma period dragit på sig 22 stycken anmälningar.
Anmälningarna kommer bland annat från personer som är oroliga över hur personuppgifter hanteras, eller som vill radera sina uppgifter. Det rör sig också om personer som inte tycker sig ha fått svar från Klarna när de efterfrågat vilka uppgifter som betalbolaget lagrar.
”Klarna har per mejl upplyst mig att de har personuppgifter lagrade om mig. Klarna svarar inte på frågor om vilka personuppgifter de har eller hur de använder dem”, står det i ett av klagomålen enligt Di Digital.
Klarna vill inte kommentera de specifika fallen som lyfts fram av Di Digital. Men säger till sajten att de försöker vara transparenta och tydliga med vilka personuppgifter som sparas och varför.
“För Klarnas del är hanteringen av personuppgifter, och att våra kunder ska känna sig trygga med hur vi gör det, otroligt viktig”, säger bolagsjuristen Anna Mirsch Peiris.
Nyligen avslöjades det också att Klarna skickar allt fler ärenden till Kronofogden. Totalt 27.089 ärenden skickades in under 2017 och bara mellan januari och augusti 2018 fick myndigheten in hela 30.466 krav, med ett totalt värde på 199,4 miljoner kronor.