Sök ikon

Google öppnar för svensk spelreklam – men Catena Media och Raketech stängs ute

Google ger tummen upp till spelbolag.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Efter omregleringen av den svenska spelmarknaden vid årsskiftet har debatten om spelreklamen varit het. Nästan 80 bolag med spellicens slåss idag med näbbar och klor om svenskarnas uppmärksamhet. Civilministern har till och med hotat med ett totalförbud om spelreklamen inte minskar.

Hittills har dock Google och Youtube varit fredade zoner – tills nu.

I veckan gick Google ut med information på sin supportsida för annonsörer att de under april ska börja tillåta reklam från bolag med svensk spellicens. Det här var något som sökmotorkonsulten Pontus Karlsson på Pineberry var först att uppmärksamma oss om. I ett blogginlägg skriver Pontus Karlsson:

”Från och med 29 april 2019 kommer spelbolag med svensk spellicens kunna ansöka om ett Google-certifikat för gambling (casino och sportsbetting) som gör det möjligt att annonsera genom Google Ads plattformar (Google Display Network, Search Network och Youtube)”.

Beskedet innebär sannolikt att spelbolagen kommer att pumpa in miljoner i reklam också på Googles olika plattformar. Däremot innebär beskedet att så kallade affiliate-bolag, i alla fall för nu, stängs ute från Google.

Affiliate-bolagen jobbar med att driva nya spelare till spelsajter men de kommer alltså inte kunna jobba med detta på Googles plattformar. För börsnoterade Catena Media och Raketech är det här ett bakslag.

”Det kommer påverka alla affiliate-bolag så klart. De har varit öppna med att de köper mycket i Storbritannien och så vidare. Många hade nog räknat med att se det här som en möjlighet i Sverige”, konstaterar Pontus Karlsson på Pineberry och fortsätter:

”Visst är det stora spelbolagsaktörerna som gynnas. Ännu mera om affiliates inte får synas. Är det så att affiliates får synas så tror jag inte att de stora gynnas. Affiliates gynnar mer nya bolag”.

Det verkar däremot som att affiliate-plattformar som Raketechs Tvmatchen fortfarande kommer att kunna köpa Google-annonser för sökord som inte är relaterade till spel och kasino.

Catena Media vill inte ge några kommentarer, men Raketechs vd Michael Holmberg tonar delvis ned följderna av förändringen. Han säger att det organiska söket är viktigast för dem.

”Vi ser inte det som en stor påverkan, exakt hur det blir vet ingen. Det kommer bli bra för operatörerna som kommer att kunna köpa betald trafik på Google och det blir en viktig del i deras mediemix”, säger Michael Holmberg.

Uppdatering: Google har efter publiceringen bekräftat för Breakit att affiliates och aggregatorer inte kommer att vara inkluderade när de öppnar upp för spelbolagen att marknadsföra sig.

Läs mer