I veckan rullade Uber-utmanaren Bolt, tidigare Taxify, ut på Stockholms gator.
Dåvarande Taxify grundades under 2013 av estniska bröderna Martin (med en bakgrund på Skype) och Markus Villig. Bland investerarna finns tunga aktörer som Daimler och Didi Chuxing.
Det är Nils Wijkmark, med en bakgrund som vd och medgrundare för TaskRunner, som i rollen som Sverigechef ska se till att Bolt växer här.
När vi pratar med honom på torsdagsmorgonen har Bolt precis lanserat och förarna trafikerat gatorna i några timmar.
”Vi har fått in mycket förare så den sidan av marknadsplatsen är jag inte oroad för, nu blir utmaningen att få in människor som använder tjänsten”, säger Nils Wijkmark.
Bolt har varit på väg in i Sverige tidigare, men valt att avvakta. Nils Wijkmark förklarar att man fokuserat på att få ett starkare fotfäste i Östeuropa och även satsat i olika delar av Afrika.
Nu anser sig Bolt vara redo för Sverige, med den teknik och de resurser som krävs, för att verka på en mer etablerad och reglerad marknad.
”2016 när vi var här och nosade på marknaden kände vi inte att vi hade en bra möjlighet, nu tycker vi att vi är väl förberedda för att göra något riktigt bra här”.
Bolt kommer att ha samma baspriser som Uber, och erbjuder även de tillval som premium.
”Jag har som målbild att lägga till ytterligare kategorier som jag tror passar marknaden, men jag vill inte gå ut med den nyheten förrän jag har lanserat den”, säger Nils Wijkmark.
Han ser stora möjligheter för förbättringar inom taxibranschen.
”Det ligger förslag om att öppna upp taxibranschen och marknaden fram till 2021, det är klart att vi är lyhörda för det och vill vara med i den utvecklingen, men vi försöker inte hitta genvägar”.
Sverigechefen ser gott om möjligheter att ta marknadsandelar från Uber, något man redan lyckats med i andra länder. Uber tar ut 25 procent av förarna vid resor, medan Bolt tar 20 procent, enligt Sverigechefen.
”Den marginalen kan man fördela på ett mer rättvist sätt, och det är vår strategi, att fördela intäkter mer rättvist mellan förare och till kunder genom kampanjer och bonussystem. I min värld räcker det gott och väl för att ta marknadsandelar”, säger Nils Wijkmark.
Bolt har även elscootrar i flera länder. Nils Wijkmark utesluter inte att det blir aktuellt att lansera dem här, men säger att han vill vänta tills den svenska marknaden är mogen.
”Vi har lanserat i många varma länder där scootrarna har längre livslängd och klarar sig bättre, det tycker jag är ett klokt förhållningssätt”.
Finns det plats för fler aktörer då?
”Jag tror att elscootrarna är här för att stanna, men i en helt ny bransch är det mycket som behöver finputsas för att det ska funka riktigt bra. Den branschen kanske kan komma att behövas regleras, som att du inte kan ställa dem var som helst".
Bolts vision är att rulla ut i fler städer.
”Når vi målen vi har i Stockholm är målbilden att lansera i fler städer. Vi ska bli störst på det vi gör här, det är vår vision".