Sök ikon

Stina Ehrensvärd om uppköpsbud och börsen: "Vi har en plan"

Stina Ehrensvärd, vd och grundare av Yubico. Foto: Tobias Blixt

Stina Ehrensvärd, en av Sveriges mest framgångsrika techentreprenörer, berättar om framtidsplanerna för sitt Yubico.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Under flera år har Stina Ehrensvärd byggt upp sitt bolag Yubico till att bli en gigant inom säkerhetsbranschen. Huvudprodukten är en slags säkerhetsnyckel som används för att logga in på exempelvis sajter och appar, och som kunder har de några av världens största techbolag, bland annat Google och Amazon.

Samtidigt har Yubico alltid varit lite doldisar här på hemmaplan. Trots att bolaget har sitt huvudkontor i Sverige. Kanske beror det på en kombination av att Stina Ehrensvärd själv bor och är verksam i USA, att deras huvudsakliga marknad främst är techbolagen i Silicon Valley, liksom att tekniken har varit svår att förstå för en vanlig konsument.

Men att det är en framgångssaga råder det ingen tvekan om.

När Breakit möter upp Stina Ehrensvärd på kontoret i Stockholm, för att höra mer om vad bolaget har på gång just nu, är det framförallt en sak som hon nu talar sig varm om: Deras arbete med att ta fram en ny standard för autentisering på webben.

“Det arbetet har gett oss och vår plattform möjligheten att prata på stora konferenser runt omkring i världen. Det har satt oss på kartan. Kollar man på vilka som sitter i arbetsgruppen på web authentication så är det företag som Microsoft, Mozilla, Google – och Yubico.”

Det kan som sagt vara svårt att förstå exakt hur tekniken fungerar. Men i korthet kan man säga att det nu finns en webbstandard för hur säkerhetsteknik ska implementeras i appar och på sajter. Något som också innebär att det blir enklare för fler att använda sig av Yubicos teknik och säkerhetsnycklar.

"När jag startade Yubico 2007 var det inte många som tyckte att det här var så viktigt, men nu har ju alla förstått hur viktigt det är med säkerhet."

Tunga investerare

De senaste årens framgångar har gjort Yubico till ett hett mål för olika typer av investerare. I dagsläget har bolaget bland annat namn som Andreessen Horowits och Saleforce grundare Marc Benioff som investerare i bolaget.

Enligt Stina Ehrensvärd får bolaget numera ofta propåer från många investerare.

“De frågorna får vi hela tiden. I december var det en stor teknikleverantör och kund som var intresserade av ett mer strategiskt samarbete, vi har valt att inte gå vidare med dem. Men vi har fått andra förfrågningar som vi överväger”, säger Stina Ehrensvärd.

Hon berättar att företag även har närmat sig med målet att köpa upp Yubico.

“Jag har fått den frågan, men det var inte rätt köpare.”

Öppnar för börsen

Samtidigt är det inte dörrar som Stina Ehrensvärd vill stänga helt, men planen just nu är en helt annan.

“Vi har en plan där vi kommer fortsätta växa det här bolaget i ett par år till. Sen kommer vi att överväga att göra antingen en börsnotering eller titta på någon form av strategisk partner”, säger hon och fortsätter.

“Men det beslutet kommer vi att lämna ett par år, det tar vi inte nu. Just nu tycker vi att det är kul att växa och vi känner oss jättestolta över att ha varit med och bygga den här standarden, och ett fantastiskt team. Det finns ingen anledning att ändra något just nu.”

Under 2018 ökade omsättningen i koncernen från 246,5 miljoner kronor till cirka 460 miljoner kronor. Under 2019 är förhoppningarna att omsättningen ska växa ytterligare, prognosen ligger i spannet mellan 700 miljoner och 1 miljard kronor.

Yubico har också en hel del pengar att röra sig med för att driva på utvecklingen av sina produkter själv, berättar Stina Ehrensvärd. Totalt har bolaget tagit in cirka 260 miljoner kronor i riskkapital sedan bolaget grundades 2007, de pengarna har bolaget inte slösat bort.

“Vi har faktiskt mer pengar i kassan än vad som någonsin tagits in i bolaget. Vi är ett finansiellt sunt bolag”, berättar hon.

Om Yubico skulle välja att plocka in mer kapital så skulle det vara för att utveckla nya produkter. Ehrensvärd berättar att de har anställt en produktutvecklingschef vars främsta uppdrag är att hitta nästa generations produkter.

“Om vi tar in kapital så skulle det vara för att utveckla nya produkter. Vi växer ju i vår egen kassa på ett sunt sätt idag, men om det är något nytt som vi känner att vi vill göra så kanske det kan vara värt att ta in pengar för att göra det.”

Läs mer