Sök ikon

Här är Ivyrevel-grundarnas nya drag – ska kartlägga kunder i butiker

Foto: Pressbild/Istocckphoto

Ansiktsigenkänning seglar upp som en het trend inom retail. Breakit har pratat med två bolag som vill hjälpa butikskedjor att kartläggga sina kunder genom ny teknik. Ett ligger Ivyrevel-grundarna bakom.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

En fördel som e-handlare har mot butikerna är att de vet väldigt mycket om sina kunder. De har koll på vilka de är, hur de rör sig på sajten och om de har varit där förut.

Nu vill de fysiska butikerna få samma koll och den hetaste tekniken i branschen är ansiktsigenkänning. Den nya trenden bäddar för en kapplöpning bland startups som vill hitta den bästa tekniken och säkra möjligheten till affärer med enorm bransch.

I november i fjol registrerades bolaget Deep North på Bolagsverket i Sverige av Dejan och Aleks Subosic. Bröderna har tidigare dragit igång det digitala modehuset Ivyrevel tillsammans med Kenza Zouiten. Ivyrevel backas av bland annat tungt av Zalando och H&M.

Dejan Subosic säger till Breakit att han inte bara sitter i bolagets svenska styrelse utan att han också har investerat i bolaget.

Deep North är en startup som har rötterna i Silicon Valley men som också har kontor i Kina. Bolaget är inriktat på olika tekniker som bygger på AI, däribland ansiktsigenkänning och kroppsigenkänning. 

På sin hemsida skriver de att de bland annat kan genomföra analyser av ansikten och avläsa personer kön, ålder och känslor. Informationen kan sedan användas för att hjälpa exempelvis butiker att personalisera sina erbjudanden.

Bolagets nystartade svenska dotterbolag har enligt Dejan Subosic redan kunder i Europa. Bolaget kommer också inom kort att inleda ett pilotprojekt i Sverige för att testa sin teknik i butiker tillsammans med AMF Fastigheter, som äger flera gallerior i Stockholm, och en av deras kunder.

Enligt Dejan Subosic för bolaget också diskussioner med flera svenska bolag och han hoppas att Deep North ska kunna inleda flera projekt under 2019.

“Tekniken kommer garanterat ha en mycket stor påverkan på retail framöver inte bara för analys utan även för att höja kundupplevelsen”, säger han till Breakit.

Enligt Dejan Subosic arbetar Deep Norths främst med kroppsigenkänning. Det innebär att man baserar analysen på kroppsegenskaper istället för på ansiktet. När bolaget tittar på  ansiktet jobbar de med så kallad Face Detection. Det innebär att de med hjälp av tekniken inte kan identifiera en individ.

“Deep North kan omöjligt återskapa en bild på en person med hjälp av vår data och inga videor eller bilder sparas. När det gäller GDPR så har vi haft dialog med både Datainspektionen i Sverige och ett flertal jurister i både USA och Europa”, säger han.   

Ett annat bolag som är inne på samma spår är startupen Indivd med kontor i Sundsvall, Stockholm och i Ryssland som bland annat backas av Vinnova.

I september förra året lämnade de in en ansökan till Patent- och registreringsverket för att skydda företagets nya teknik, som gör det möjligt att följa och identifiera människors beteenden över tid och plats utan att spara persondata. Tekniken är baserad på ansiktsigenkänning via befintliga kameror och ska, till att börja med, användas ute i landets butiker.

Enligt Fredrik Hammargården, som är en av bolagets grundare, har de flera svenska bolag bland sina kunder som är redo att testa tekniken. Indivd satsar även på att ta in riskkapital under våren för att kunna expandera.

“Folk blir redan filmade när de handlar. Det vi arbetar med är teknik inom data-analys som ska hjälpa handlarna att förstå sina kunder bättre. Vi tror att det här är framtidens handel", säger Fredrik Hammargården till Breakit.

Läs mer