Tänk dig att du är ute på en shoppingrunda på stan. Du går in i en butik, tittar runt lite och går sedan ut.
I dag vet butiksägaren inte vad du har tittat på eller vilken vara du var intresserad av att köpa. Kunder kommer och går.
Men detta kan snart komma att förändras.
En ny teknik är just nu på väg att lanseras i Sverige. Tekniken fångar ditt ansikte i en kamera och omvandlar det till ett mönster. Mönstret analyseras sedan av en programvara som till exempel kan läsa av vilket kön du är, hur gammal du ser ut att vara och om du ser glad eller ledsen ut.
Hör mer i vår podd – lyssna här nedanför.
Tekniken, som inte registrerar några personuppgifter eller liknande, vet även om du är en lojal kund som varit där förut, utifrån mönstret som skapats i ditt ansikte.
Ett av bolagen som står bakom detta är Silicon Valley-företaget Deep North, som i Sverige drivs av Ivyrevel-grundarna Dejan och Aleks Subosic. Bolaget jobbar med ansiktsigenkänning, kroppsigenkänning och andra former av AI-lösningar.
Ett annat företag, Indivd, har också etablerat sig på marknaden.
Testas i Löwengrips butik
Deep North samarbetar idag med bolag på den europeiska marknaden. Och inom ett par veckor rullar de ut ett pilotprojekt i Sverige tillsammans med AMF Fastigheter, som bland annat äger Mood-gallerian och Fältöversten i Stockholm, och en av deras kunder. Även Isabella Löwengrips butik som öppnar i Gallerian i centrala Stockholm i höst, kommer att testa tekniken.
“Gränsen mellan online och offline håller på att suddas ut och nu kommer allt mer digital teknik in i de fysiska butikerna”, säger Annelie Gullström på AMF.
Hon bekräftar att de kommer inleda sina tester inom kort.
“Vi tittar väldigt mycket på det här och ser fram emot att genomföra det första pilotprojektet under de närmaste veckorna”, säger hon.
Hon är dock noga med att betona att det genom den tekniken som nu ska testas aldrig går att återskapa ett riktigt foto, utan att det bara är ett mönster som skapas.
Enligt uppgifter till Breakit har en representant för Deep North även uppgett att de diskuterar test-samarbeten med flera stora svenska bolag under de kommande månaderna, däribland Ikea, Åhléns och Ica.
Uppgifter som i dagsläget dementeras av samtliga bolag.
Dejan Subosic, som driver Deep North i Sverige, vill inte avslöja vilka svenska bolag företaget idag påbörjat samarbeten med, men enligt honom förs diskussioner med flera potentiella storkunder, och han hoppas vara igång med några projekt under 2019.
“Tekniken kommer garanterat ha en mycket stor påverkan på retail framöver, inte bara för analys utan även för att höja kundupplevelsen”, säger han till Breakit.
Att fysiska butiker börjar titta på den här typen av teknik är inte konstigt. I takt med den digitala omställningen och att butiksdöden breder ut sig blir bolagen mer och mer intresserade av hur man ska kunna vända trenden eller i alla fall hindra den lite grann.
En fördel som e-handlarna har är att de vet väldigt mycket om sina kunder. De har koll på vilka de är, hur de rör sig på sajten, om de varit där förut och vad de tittat på och handlat då. Detta gör att e-handlaren kan anpassa både sajten och olika erbjudanden efter kunden.
Kan bryta mot lagen
Men den personliga integriteten då? Få man använda den här tekniken i Sverige? Går det verkligen ihop med GDPR?
Enligt Datainspektionen är det faktiskt oklart. Jenny Bård som arbetar med frågan säger att det inte är uteslutet att tekniken kan vara otillåten. Däremot måste varje enskild teknik bedömas och än så länge finns ingen europeisk praxis.
Den här frågan följs naturligtvis också noga av bolagen. De hävdar att det inte handlar om ren ansiktsigenkänning utan om så kallad face detection, som inte identifierar kunden helt utan bara tar fram information som ålder och kön. Bilderna kan inte återskapas och videor och bilder sparas inte.
Utanför Sverige är ansiktsigenkänning, eller face detection, i butiker redan verklighet på flera håll. I Finland installerades den till exempel i köpcentret Rajalla På Gränsen redan 2017. Bakom tekniken där ligger det finska bolaget Valfi.
“Vi har fått bättre möjligheter att skapa reklamkampanjer som når våra målgrupper på ett effektivare sätt. Vi kan skräddarsy kunderbjudanden och återförsäljarna kan optimera personalstyrkan utifrån besöksantal”, sa köpcentrets vd i en kommentar i samband med det.
Även 7-Eleven i Thailand har satsat på tekniken och installerat den i alla sina butiker runt om i landet. Där följer man inte bara kundernas köpmönster utan kollar också att personalen sköter sig.
I Kina har det gått ännu längre. Där kan medborgare kontrolleras på alla möjliga ställen med hjälp av ansiktsigenkänning. Alibabas dotterbolag Ant Financial lanserade även en ny teknik för betalning genom ansiktsigenkänning för några år sedan.
Hur långt tekniken kan gå i Sverige och om GDPR sätter stopp för den återstår att se.