Spelbolagen påpekar att Svenska Spel står för 70 procent av reklamökningen inom traditionell reklam.
"Sanningen är att om alla spelbolag skulle lägga sig på regeringens nivå av reklaminköp, skulle det inte finnas någon plats kvar för några radio- eller tv-program alls mellan reklaminslagen", skriver bolagen och fortsätter:
”Är det måttfullt när regeringens eget spelbolag så till den grad ökar investeringarna i spelreklam? Denna fråga blir särskilt relevant mot bakgrund av att staten, på kommersiella grunder, har tilldelat sitt eget spelbolag monopol inom några av de mest populära spelsegmenten, däribland Triss och Keno."
Det bolagen efterfrågar är att civilminister Ardalan Shekarabi och regeringen tar sitt ägaransvar i Svenska Spel och upphör med spelreklam för produkter där konkurrens saknas, upphör med dold säljfrämmande marknadsföring (exempelvis Triss-skrapet i morgonsoffan) och riskklassificerar spelare och inte spelprodukter.
De som skrivit artikeln är spelbolagens vd:ar Henrik Tjärnström (Kindred), Pontus Lindwall (Betsson) och Gustaf Hagman (Leovegas).