Sök ikon

Löwengrip Beauty nära dubblar försäljningen: "Jättenöjda"

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Foto: Press

Isabella Löwengrips och Pingis Hadenius skönhetsmärke Löwengrip Beauty fortsätter att växa.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Under förra året omsatte bolaget 84,7 miljoner kronor, att jämföra med 47,3 miljoner kronor under 2017.

”Det är roligt att vi lyckades växa runt 80 procent, det är vi jättenöjda med såklart”, kommenterar Pingis Hadenius.

Resultatet landar i sin tur på närmare 4 miljoner kronor, från tidigare 600.000 kronor.

”Det är klart man alltid kan göra bättre men vi är ett tillväxtbolag så jag är nöjd med att vi gör vinst överhuvudtaget", säger Pingis Hadenius.

I redovisningen skriver duon att “exportförsäljningen växte med drygt 100 procent”. Pingis Hadenius uppger dock att den internationella marknaden fortfarande är liten i jämförelse med den nordiska. I dagsläget finns Löwengrip och Beauty bland annat i USA, Storbritannien och Australien.

”Det är jättelånga cykler att bygga upp en internationell tillväxt, det är någonting som är särskilt kapitalkrävande, det kan man inte göra lika snabbt utan externt kapital”, säger Pingis Hadenius.

Nya produkter på gång

I redovisningen, som Breakit har tagit del av, gömmer sig även en spännande karamell; “Under 2019 kommer ett nytt varumärke att lanseras för dagligvaruhandeln”.

”Vi utvecklar en lillasyster som är lekfull och mer prismässigt tillgänglig med andra typer av skönhetsprodukter”, förklarar Pingis Hadenius.

Löwengrip Beauty marknadsförs idag som ett lyxigare premiummärke, och kommer fortsätta med det. Samtidigt har man noterat en efterfrågan på ett bredare produktutbud, förklarar Hadenius.

”Vi har kunder som tycker om oss och vill kunna handla i flera olika pris- och kvalitetssegment. Det handlar om att anpassa sig till vad olika kunder vill ha”.

Lanseringen är inte spikad, men de första produkterna släpps tidigast i slutet av det här året.

Vill växa mer

Isabella Löwengrip har tidigare bloggat om att hon sitter i möten om eventuella börsplaner. Att börsen skulle vara nära förestående dementeras av Pingis Hadenius.

”Det är ingen jättebra matchning just nu. Som ett privat bolag har vi frihet och kan vara otroligt agila. Vi är väldigt öppna i det vi gör kommunikativt vilket ett börsbolag inte kan vara. Skulle vi noteras skulle vi behöva ändra vår bolagsstrategi dramatiskt". 

Hon konstaterar däremot att Löwengrip Beauty hade kunnat hålla en högre tillväxt med externt kapital, och säger att det kan bli aktuellt att ta in kapital. 

”Vi blir approcherade hela tiden. Vi har inte svårt att hitta finansiering men det är viktigt att det är rätt person som kommer in, vi har ingen nytta av en ägare som bara lämnar en påse pengar".

Pingis Hadenius vill inte sia för mycket om framtiden. Fokuset ligger fortsatt på export samtidigt som tillväxten i Norden fortsätter att öka. Bolaget har ett tillväxtmål på i snitt 50 procent per år. Vilket de infriat de senaste fem åren. 

"Det är ett långsiktigt mål som ibland varit högre och lägre. Snittet på fem år är måttstocken. Verksamhetens kvalitet är viktigast, inte att vi skapar en snabb omsättning för att puffa upp siffrorna”, säger Pingis Hadenius. 

Läs mer