Det blir allt populärare att dela med sig av saker och tjänster, eller hyra dem av varandra. Konceptet brukar kallas för delningsekonomi och plattformarna som erbjuder den här typen av lösningar har ökat i rask takt.
Sop-appen Tiptapp är ett exempel, och uthyrningsjätten Airbnb en annan.
Men att snurra runt ägodelar på det här sättet har väckt frågor om vem som egentligen bär ansvaret, och därmed ställt försäkringsfrågan på sin spets.
När du tecknar en traditionell försäkring beräknas en premie, ett riskmått, som är avgiften försäkringsbolaget tar ut för att försäkra ditt objekt. Om någon har sönder det du äger så höjs i regel din premie, och de brukar beräknas över längre tidsperioder.
Lite krångligt för delningsekonomin, alltså.
Det här vill startupen Sharin göra annorlunda, genom att erbjuda plattformar (som Tipptapp och Airbnb) korttids-mikroförsäkringar anpassade till delningsekonomin. Bolaget har byggt en algoritm som hämtar in olika typer av data för att identifiera risker och utforma premier när avtal inleds.
”Vår lösning bygger på att vi hittar ett sätt som låter dig hyra ut på ett enkelt och säkert sätt, och där du inte drabbas med högre premier när någon annan skadar din bil, cykel eller bostad, vilket kan vara fallet när saker delas idag", förklarar Emanuel Badehi Kullander.
Han står bakom Sharin tillsammans med Ola Lowden Landström och Tobias Mård.
Bolaget står i startgroparna för en lansering och satsningen har väckt intresse. Sharin tar nu in 1 miljon euro, motsvarande runt 10,5 miljoner kronor, från investerare som Inventure och Luminar. Bland affärsänglarna finns även profiler med bakgrund från Klarna, Spotify och Izettle.
Pengarna ska användas till att expandera lösningen, utveckla datan och hantera fler transaktioner.
Målsättningen är att se till att människor känner sig säkrare när de använder plattformarna. Modellen gör, enligt Sharin, att risken faller på försäkringsbolaget, istället för på plattformarna
Sharin vill bli ett renodlat försäkringsbolag – men där är man inte än. Bolaget saknar i dagsläget tillstånd för att sälja försäkringar, men får däremot förmedla försäkringar genom försäkringsbolag.
”Förutsättningen är att vi hittar en samarbetspartner som vi kan förmedla försäkringar åt”, säger Emanuel Badehi Kullander.
Enligt Emanuel Badehi Kullander är intresset, liksom behovet, för tjänsten stort och målsättningen är att lansera mot sommaren.
”Vi har samarbeten på plats med ett antal plattformar, vilket kommer bli officiellt när vi lanserar".