Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Hotmat slukar nya marknadsandelar – "Ökat något fruktansvärt"

Onlinepizza-utmanaren fortsätter att äta sig in på marknaden.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Mat på nätet omsätter miljarder och kampen om våra smaklökar är stenhård.

För snart två år sedan seglade en ny konkurrent upp på spelplanen. Hotmat, vars app låter kunder beställa hemkörning från restauranger, tog då upp kampen med bland annat jätten Onlinepizza.

Kim Hansen är operativ chef på Hotmat.

”Det går fort i svängarna och vi har en nästan hundraprocentig tillväxt, vi har ökat något fruktansvärt i antalet beställningar”, berättar han för Breakit.

Under 2018 landade omsättningen på 3 miljoner kronor och Hotmat räknar med fortsatt tillväxt i takt med att fler städer erövras. I dagsläget är bolaget verksamt i 35 städer med 250 restauranger som i snitt hanterar runt 6.000 beställningar i veckan.

Enligt Kim Hansen har de flera städer på kö, så många att Hotmat med sina sex anställda inte riktigt hunnit med.

”Just nu rekryterar vi aggressivt för att försöka hinna ikapp med alla städer som vill vara med. Det är viktigt att vi växer i ett tempo som vi klarar av”.

Hotmat grundades från början av Mirza Ekici och Behzad Rostami i Karlskoga. Bolaget lyfter gärna sitt motto om att de växer tillsammans med sina restauranger, inte på grund av dem, vilket man menar driver såväl tillväxt som förtroende. Alltså en pik mot jättar som Onlinepizza, som tidigare kritiserats för höga avgifter i samarbeten med restauranger. 

Hotmats modell går ut på att restauranger ansluter sig till appen och själva levererar maten när kunden gjort en beställning. Modellen skiljer sig alltså mot exempelvis Foodora och Uber Eats, som levererar mat med hjälp av egna anställda.

Hotmat tar in sin tur 6 procent, plus moms, i ersättning för varje beställning.

Gänget bakom mat-appen ser positivt på framtiden och fick nyligen ett genombrott i form av ett samarbete med Pizzahut.

"Något som är mycket kul, att få tillit och att få samarbeta med en sådan stor och seriös aktör är något vi är stolta över", säger Kim Hansen.

 

Läs mer