Datainspektionen har inlett ett tillsynsärende mot Klarna, skriver Di Digital.
Myndigheten ska utreda om Klarnas personuppgiftshantering strider mot den nya dataskyddslagen, mer känd under GDPR.
I en skrivelse till Klarna vill Datainspektionen ha svar på en rad frågor, bland annat anser man att det är oklart “för vilka ändamål” Klarna samlar in uppgifter.
Man vill också få svar på hur länge Klarna lagrar uppgifter som finansiell information, geografisk data och betalningsinformation.
Det ska också ha kommit in klagomål från privatpersoner och myndigheten planerar även att “inspektera bolaget på plats”.
Klarna har till den 15 april på sig att svara Datainspektionen.
”Vi välkomnar det, hanteringen av personuppgifter är viktig, och det är också viktigt att våra kunder känner förtroende för hur det sker”, säger Anna Mirsch Peiris, senior jurist på Klarna, till Di Digital.
Maxstraffet för överträdelser mot GDPR är 20 miljoner euro, eller 4 procent av ett bolags årsomsättning. Klarnas omsatte 6 miljarder förra året.