I dagsläget flockas såväl techbolagen som den digitala kompetensen i och kring storstäderna. Något paret Razi Kantorp Weglin och Jennie Kantorp Weglin inte anser är hållbart för klimatet – och därför valt en annan väg.
För några månader sedan flyttade de sin digitala byrå Krigio, som består av ett nätverk av frilansare, från Stockholm till en liten by i Hälsingland.
Jennie Kantorp Weglin berättar att flytten bidragit till att de kan bo större, minska utgifterna samt förverkliga drömmen om bli delvis självförsörjande genom höns och odling.
”Nu kan vi ta mer jobb som vi bryr oss om, som organisationer som vi kan ge rabatter. Vi har inte behovet av att vi måste tjäna mycket pengar utan brinner för det vi gör och tycker är roligt. Man har en annan frihet”, säger Jennie Kantorp Weglin.
Paret vill dela med sig av budskapet om att det är nödvändigt för oss att hitta nya och alternativa sätt att leva och arbeta, samt att förväntningarna om att vara fysiskt närvarande och social i en stad långt ifrån passar alla.
Krigios grundare menar att de hittat en klockren kombination av att återbefolka landsbygden, låta alla jobba i sitt eget ultimata företagsklimat och ta vara på kompetens oavsett ort.
”Jag har verkligen blivit chockad över hur vi kan ha en så stor arbetsbrist inom tech utan att börja inkludera den stora kompetens som redan finns, även om det innebär remote arbete”, säger Razi Kantorp Weglin.
De tar sig ofta an uppdragen själva och tar vid behov in kompetens från sitt nätverk. Mötena sker på distans och bland kunderna återfinns aktörer som Djurens Rätt och Studieförbunden. Jennie Kantorp Weglin berättar att responsen från partners varit positiva, även om de fått motta vissa reaktioner.
”Det kan vara en omställning, som att ’nu ska vi få igång den här kameran', att det blir en teknisk motgång och att nätet ska fungera. Men än så länge har det gått bra med videomöten”, säger Jennie Kantorp Weglin.
Hon ser även en trend i att många, liksom henne själv, som lämnade mindre orter för studier eller arbete nu återvänder i takt med de nya digitala möjligheterna.
”Man måste jobba mycket med marknadsföringen, men det har gått bra för oss och vi kämpar på. Vi är ett 30-40-tal personer som pratar och hänger varje dag på Slack”.