Sök ikon

Försäljningsexplosion för svenskarnas mobilskal – nu siktar de på miljarden (!)

Ideal of Swedens grundare och vd Joachim Lindström. Foto: Pressbilder

Ideal of Sweden har växt som en raket de senaste åren – och fortsätter att växa. Nu laddar bolaget för en satsning på fysiska butiker.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Förra veckan berättade e-handelsprofilen Jarno Vanhatapio att hans nätmodebolag Nakd tittar på att öppna fysiska butiker under 2019.

Nu avslöjar Ideal of Sweden, som säljer designade mobilskal och mobilaccessoarer på nätet, att de är inne på samma spår.

Hör Breakits Caroline Englund analysera den senaste e-handelstrenden i Breakits podcast!

“Vi har en aggressiv plan gällande fysiska butiker”, berättar grundaren och vd:n Joachim Lindström för Breakit.

Ideal of Sweden har redan två butiker – en i gallerian Mall of Scandinavia i Stockholm och en på Arlanda flygplats. Planen framåt är att öppna mellan 6 och 8 butiker på attraktiva lägen runt om i Sverige och att rulla ut ett helt nytt butikskoncept.

Butiken i Mall of Scandinavia ska därför byggas om. Bolaget vill sedan fortsätta butikssatsningen utomlands, främst i Europa men även på andra strategiskt utvalda platser globalt.

“Vi ser det som viktigt att även finnas i den fysiska världen. Retail i framtiden tror vi handlar om upplevelser, i dag räcker det inte att hänga upp produkterna på H&M-manér, kunderna förväntar sig mer. Vårt nya butikskoncept kommer att ge en "wow"-effekt där vi förenar e-handel, Instagram och fysisk handel på ett nytt sätt.”

Joachim Lindström går inte in på exakt hur det nya butikskonceptet kommer att se ut men förklarar att kopplingen mellan online och offline kommer att vara tydlig. Han skräms inte av faktumet att mängder av butikskedjor just nu har det tufft, utan tror att Ideal of Sweden som är e-handlare har en fördel gentemot mer traditionella aktörer eftersom de har ett annat tänk.

“Vi ser båda kanalerna som varumärkesbyggande och därav lägger vi stor vikt vid att utveckla ett butikskoncept i världsklass, det ska vara en inspirerande upplevelse att besöka våra butiker.”

Försäljningsexplosion

Enligt grundaren omsatte Ideal of Sweden 430 miljoner kronor under 2018 vilket kan jämföras med 165 miljoner 2017. Vinsten ska ha hamnat på 63 miljoner kronor vilket kan jämföras med 20 miljoner året innan.

2019 satsar bolaget på att nå en omsättning på 1 miljard och förutom fysiska butiker ska de satsa på nya produkter.

“Vi har planer på en stor expansion av nya och befintliga marknader liksom en breddning av produktportföljen,” säger Joachim Lindström.

Ideal of Sweden har gjort större investeringar i logistiklösningar samt en ny e-handelsplattform för att klara den förväntade tillväxtökningen. Hittills har bolaget tagit in 130 miljoner kronor i riskkapital. 

Torsdag 4 april går Breakits event Beauty & Fashion tech av stapeln, där vi mer på djupet analyserar trenderna i modebranschen. Spana in programmet och boka en sista minuten-biljett här! 

Läs mer