I slutet av förra veckan avslöjade nätmodehandlandlaren Jarno Vanhatapio sin nya oväntade satsning – fysiska butiker.
Bara dagar senare kom nästa hajpade e-handlare med samma besked. Ideal of Sweden, som gjort succé genom att sälja mobilskal på nätet, säger att de har en aggressiv plan som gäller fysiska butiker framöver.
Det här är en del av en större trend, enligt Per Ljungberg, vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel.
“Det här fenomenet ser man redan i USA där flera stora e-handlare nu rullar ut butiker”.
Några exempel från andra sidan Atlanten är Casper som nått stor framgång genom att sälja hoprullade madrasser på nätet – och som meddelade i höstas att de planerar att öppna 200 butiker.
Sneakers-startupen Allbirds och bolaget Away, som säljer snygga resväskor med uttag som man kan ladda mobilen i, har gett samma besked.
Även giganter som Amazon och Alibaba satsar fysiskt, men då mer på högteknologiska matbutiker utan personal.
“E-handlarna har samlat in massor av data om sina kunder och det ger dem ett försprång när de ska öppna butik. Jag tror också att de tänker på ett annat sätt än traditionella handlare. Därför blir deras butiker mer spännande”, säger Per Ljungberg.
Carl Strufve är nordenchef på det brittiska fastighetsbolaget Grosvenor Europe som äger sex svenska köpcentrum, varav de flesta i Stockholmsområdet. Han följer noga utvecklingen inom handeln och ser även han att utvecklingen går mot att e-handlare vill öppna butik.
“Det handlar om affärsmässig överlevnad. E-handlarna har väldigt små marginaler eftersom priset pressas på nätet. De tyngs också av hög kostnad för returer. Att öppna butiker blir ett sätt att snabbt kunna sälja de varor som e-handelskunderna har skickat i retur,” säger han till Breakit.
En annan anledning för e-handlare att öppna butik är det fungerar som marknadsföring för varumärket. Kunder som besökt en fysisk butik blir mer benägna att e-handla från det bolaget.
Som fastighetsägare ser Carl Strufve att en drastisk förändring skett de senaste åren där handelsplatser går mot mer restauranger och upplevelser och färre butiker.
“Det beror dels på att hela handeln står inför en transformation som alla pratar om med konkurrens från e-handeln vilket resulterar i en stark prispress. Det beror också på att kunderna har ett nytt shoppingbeteende. Millennials vill hellre gå ut att äta än att köpa nya skor.” säger han.
Hur ser du på framtiden?
“Jag tror inte på att alla butiker dör ut. Däremot blir läget viktigare och innehållet ännu viktigare då handelsplatser är beroende av ett naturligt flöde av människor. Externa handelsplatser som man bara kan ta sig till med bil tror jag kommer att försvinna över tid. Framtidens handelsplats är en stad med en hög andel caféer, restauranger och andra upplevelser än tidigare och den genomsnittliga butiken kommer att vara större till ytan men det kommer att finnas färre av dem.”