Sök ikon

Svenska influencer-nätverket Cube slukar konkurrenter

Rasmus Kolbe, Christoffer Bergmann, Pernille C. Lotus, Calle Dyrssen och Olof Lindblom.

Cube köper upp konkurrenterna för att erövra den danska marknaden.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Det svenska influencer-nätverket Cube grundades för fem år sedan och huserar profiler som Janni Olsson Delér och Angelica Blick.

Cube, som bland annat arbetar med att skapa innehåll och utveckla varumärken, har även lanserat en större satsning med profiler inom e-sport.

Nu satsar de i Danmark genom att köpa upp två konkurrenter. Det gäller influencer-byrån Smac Agency samt dess systerbolag Hippo Mgmt, som fokuserar på Youtube.  

Olof Lindblom, grundare och vd på Cube, menar att satsningen är ett givet steg i utveckling och i dagsläget sitter redan flera av kunderna i Köpenhamn.

”Danmark är en strategisk marknad för oss för att ta en ledande position i Norden och ett steg närmare Europa. Men det handlar framförallt om att vi hittat personer vi trivs med”, säger Olof Lindblom.

Bakom Smack Agency och Hippo står Pernille Lotus och influencern Rasmus Kolbe. Affären baserar sig på att de båda får aktier i Cube i samband med uppköpet och fortsätter driva den danska verksamheten under Cubes flagg.

Det är ännu inte spikat hur stor andel av bolaget de nya ägarna får, men enligt handlingar från Bolagsverket mottar de aktier till ett värde av runt 3 miljoner kronor i Cube. 

De danska bolagen utgörs av 15 anställda som tillsammans omsätter  runt 30 miljoner kronor. Cubes total personalstyrka uppgår nu till ett 40-tal medarbetare och den totala omsättning beräknas landa på närmare 100 miljoner kronor i år.

Under förra året omsatte den svenska verksamheten 45 miljoner kronor med ett resultat på runt 4 miljoner kronor.

”Målsättningen är att dubbla det och förhoppningvis lite till under 2019. Vi kommer fortsatt att landa på röda siffror med tillväxt i fokus”, säger Olof Lindblom.

Cube var en av de första svenska influencer-nätverken i Sverige, tillsammans med aktörer som Splay och United Influencers. Bolaget har tagit in runt 7 miljoner kronor från investerare och stängde precis en runda på 3,5 miljoner kronor. Kapitalet kom bland annat från den tidigare investeraren Felix Granander, omskriven som "Stenbecks okände son".

”Vi har byggt organiskt om vi tittar på vad andra bolag i vår storlek har tagit in. Vi har satsat hårt och det här blir en del i vår tillväxtstrategi för att ta en nordisk ledande roll”, säger Olof Lindblom.

Under förra våren lanserades även en satsning, i form av ett dotterbolag, för att bli nordens ledande agentur inom e-sport. I samband med det knöt Cube till sig e-sportprofilen Emil “Heaton” Christensen. E-sportdelen utgör fortsatt en mindre del av den totala omsättningen men Cube ser goda möjligheter att satsa på e-sport i grannlandet. 

Olof Lindblom säger att fokus nu ligger mot Danmark som överlag ligger något år efter Sverige inom influencermarketing.

”Jag tror att tillväxten i Danmark kommer att vara snabbare än i Sverige. Vi är övertygade om att vi är på rätt plats och rätt position och vårt mål är att växa snabbare än marknaden i stort". 

Läs mer