Det var en dryg månad sedan som det blev känt att Postnord för dialog med Post- och telestyrelsen om att genomföra ett pilotprojekt där man ska testa att dela ut posten varannan dag istället för varje dag.
“Vi ser att brevmängden faller så snabbt att vi måste hitta ett ekonomiskt sätt att jobba på. Vi riskerar i framtiden att förlora stora summor pengar om vi inte gör något antingen på prissidan eller på kostnadssidan”, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman till Breakit.
Han berättar att syftet med pilotprojektet är att ta reda på hur stor besparingen skulle kunna bli om man går över till varannandagsutdelning.
Enligt Backteman skulle den här förändringen inte påverka svenska e-handlare eftersom varubrev ändå skulle kunna levereras inom två dagar.
“Min bedömning är att det inte kommer att påverka svenska e-handlare,” säger han.
Men Adlibrisgrundaren Pär Svärdson, som nu driver nätapoteket Apotea och har stor erfarenhet inom e-handelsbranschen, ser saken på ett annat sätt.
“Det skulle bli förödande för svenska e-handlare”, säger han till Breakit.
Varför då?
“En stor del av e-handlarnas leveranser skickas med varubrev och om de inte kan levereras varje dag skulle det påverka en stor del av kunderna runt om i landet. Budfirmor som konkurrerar med de stora jättarna finns i huvudsak i storstäderna.”
Hur skulle det påverka Apotea?
“Det skulle leda till att Apotea måste intensifiera arbetet med att hitta och skapa nya fraktsätt som levereras snabbare än idag, inte långsammare.”
UPPDATERING: Enligt Postnord berörs inte så kallade "varubrev" av några förändringar som det ser ut just nu, utan endast vanlig post. Det säger Postnord i en artikel på ehandel.se.
"För varubreven kommer erbjudandet att se ut ungefär som idag, även om det skulle bli varannandagsutdelning av breven. Än finns inga beslut eller detaljer i den frågan", skriver Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord, i ett mejl till sajten.