Nära 900.000 följare tar del av deras liv på Youtube. I höstas utsågs Jocke & Jonna för andra året i rad till Sveriges mäktigaste på sociala medier, eftersom deras engagemang och räckvidd är så pass stor.
Den makten kan enkelt förvandlas till pengar.
Joakim Lundell har i en intervju med Breakit sagt att han är selektiv när det kommer till köpta reklamsamarbeten.
"Jag vill inte bli en vandrande reklampelare, jag är för stark i mina åsikter", sade han i en intervju med Breakit.
Hajpade nya spelet
Men i vissa fall agerar Jocke & Jonna just reklampelare. I fjol fick deras följare stifta bekantskap med det då ganska okända mobilspelet Coin Master.
I ett stort reklamsamarbete gick Jocke & Jonna ut hårt för att få sina följare att testa spelet.
"Jag älskar roliga samarbeten, och med roliga samarbeten menar jag MOBILSPEEEL, som dessutom är gratis att ladda ned", sade Jocke i klippet.
Jonna fyllde i med stor entusiasm.
"Vi vill verkligen att ni ska spela med oss, så vi har även en Facebook-grupp", sade hon och tillade:
"Så att vi kan spela tillsammans".
Den 22 minuter långa Youtube-videon har rubriken "NU ÄR DET KRIG", och kretsar kring att Jocke är arg för att de andra har gaddat ihop sig mot honom i spelet.
Samtidigt skapades Facebook-gruppen "Jocke & Jonna's Korthus", som helt kretsar kring Coin Master.
Några månader senare kom en ny video. Jocke var både stolt och glad. Han berättade att de "fått pris" för att de varit "världens bästa kampanj inom Coin Master".
Som belöning tillägnades Jocke & Jonna en egen by, som är en riktig bana i spelet.
"Det är tack vare er som vi har fått den här villagen, för att Sverige är ett av de länder där vi har spelat som mest per invånare", sade Jocke till följarna.
Byn är uppbyggd för att likna parets riktiga hus. Och där finns Jocke & Jonna, deras hundar samt medlemmar i deras gäng som animerade spelfigurer.
Följarna uppmanades sedan att spela.
"Ni måste gå in och försöka komma till den här byn", sade Jocke.
För att lyckas måste spelarna komma till level 143 i spelet.
En kasinoliknande pengamaskin
Coin Master är, precis som många andra populära mobilspel, gratis att ladda ned. Spelarna ska bygga upp en egen by – och attackera andras.
Men en sak med spelet sticker ut rejält. En digital enarmad bandit, som hämtad ur ett nätkasino, spelar en mycket central roll i Coin Master.
Den ger dig explosioner av guldmynt, som sprutar över skärmen.
Den ger dig möjligheten att attackera andra.
Men snart tar dina "spins" slut. Då kan du köpa fler "spins", genom att betala med riktiga pengar.
Det är ingredienserna som gjort Coin Master till en pengamaskin. Just nu ligger spelet på andraplats på listan över de appar som drar in mest pengar i Googles app-butik i Sverige.
Tre organisationer som Breakit pratat med är skarpt kritiska till spelet. Speciellt med tanke på att det marknadsförs mot barn, och har en åldersrekommendation på blott sju år.
"I vanliga fall recenserar vi inte spel eller tjänster. Men i detta fall är det det ett spel som ganska uppenbart riktar sig mot barn som är ett rent kasinospel", säger Sofia Yngwe, projektledare på organisationen Surfa Lugnt.
Spelberoendes riksförbund kallar upplägget för "vansinnigt".
Populära bland barn
En del av publiken på Jocke & Jonnas Youtube-kanal är barn. Enligt en undersökning från Statens Medieråd 2017 var deras kanal den mest populära bland 9-12-åringar. En fjärdedel av de svarande i den åldersgruppen uppgav i undersökningen att de följde kanalen.
Sofia Yngwe och Gustav Martner. Foto: Pressbild samt TT.
Gustav Martner har många års erfarenhet av att jobba med digital marknadsföring. Han grundade den framgångsrika digitalbyrån Daddy och jobbar i dag som chef för Icas interna reklambyrå. Ideellt arbetar han också med organisationen Digital Reliance, som bland annat vill skydda barn från smygreklam på nätet.
Vanligtvis brukar Gustav Martner inte vilja ge omdömen över vad influencerprofiler väljer att marknadsföra, utan enbart fokusera på själva reklammärkningen.
Men efter att ha provspelat Coin Master reagerar han starkt.
"Just i det här fallet är jag mer benägen att moralisera, i och med att spelberoende är en så allvarlig sak. Här rör sig Jocke och Jonna i ett område som jag tycker att de bör hålla sig för goda för", säger Gustav Martner till Breakit.
Han menar att annonsmärkningen är svag, och att det kan vara svårt för barn att förstå att det rör sig om reklam.
"De har integrerat reklamen helt i historien om deras liv. Marknadsföringsmodellen är väldigt kopplad till att man får vara nära sina idoler", säger Gustav Martner.
Facebook-gruppen "Jocke & Jonnas korthus" har i skrivande stund över 20.000 medlemmar.
Ett av de många inläggen kommer från en flicka, som ser ut att vara i de tidiga tonåren.
"Längtar till jag kommer tills 143😍💖", skriver hon.
För att komma till level 143, Jocke & Jonnas bana i spelet, har man två val. Antingen måste man köpa fler "spins" på kasinomaskinen för riktiga pengar. Eller så måste man spela under mycket lång tid.
"Det är rimligt att anta att det nästan är omöjligt att ta sig till Jocke och Jonnas by utan att betala pengar, eftersom spinsen tar slut", säger Gustav Martner.
Jocke: "Morsor som röker under fläkten"
Förra veckan var ovanligt turbulent för Sveriges största influencerpar. En dramatisk tvist med en tidigare anställd spelades upp inför öppen ridå. Dessutom gick Joakim Lundell ut med att paret valt att göra en abort.
Stefan Hallgren, manager för Jocke & Jonna på influenceragenturen Ninetone, säger till Breakit att paret inte har möjlighet att prioritera att ställa upp på en intervju kring samarbetet med Coin Master.
Han uppger dock att Jocke & Jonna "bara marknadsfört gratisdelarna" och att man "riktat reklamen mot vuxna".
"De promotade gratisdelarna, och vid tillfället såg de inte farorna. Men om det visar sig att spelet har skadliga effekter så skulle vi inte göra om det här samarbetet i dag", säger Stefan Hallgren.
I Facebook-gruppen finns dock medlemmar som ser ut att vara långt under 18 år.
Spelets åldersrekommendation är sju år i Google Play och 12 år i Apples app-store.
För en öppen Youtubekanal där reklamen är integrerad i innehållet är det helt omöjligt att se till att barn inte nås av Coin Master-reklamen.
Något som Stefan Hallgren medger.
"Nej, men demografin visar att en minoritet av deras följare är under 18. Joakim är väldigt tydlig med att Jocke och Jonna-kanalen till största del vänder sig till vuxna".
Han levererar sedan ett citat, från Joakim Lundell.
"Barn spelar inte Coin Master, för det är lika hippt som döden. Det är för morsor som röker under fläkten".
LÄS DE ÖVRIGA DELARNA I BREAKITS GRANSKNING:
Experterna: "Ett kasino som låtsas vara ett vanligt spel"
Succéspelet Coin Master lär barn att spela nätkasino – drar in mer pengar än Candy Crush