Coin Master är ett av det mest populära mobilspelen i Sverige just nu. Vid en första anblick ser det ut som många andra av de populära gratisspelen. Man ska bygga en liten by, attackera andra, och försvara sig.
Men Coin Master sticker ut rejält mot sina konkurrenter – genom att ett nätkasino-moment tar väldigt stor plats i spelet.
För att komma vidare måste man spela enarmad bandit. Just detta spelmoment har en central plats i Coin Master. När ens "spins" tar slut får spelaren ett val. Antingen kan man köpa fler "spins" för riktiga pengar – eller vänta.
Breakit har bett Surfa lugnt, en organisation som jobbar för att öka vuxnas kunskaper om barns och ungas vardag på Internet, att titta på Coin Master.
Projektledaren Sofia Yngwe har provspelat.
Hennes omdöme är tydligt.
"Det är ett kasinospel som låtsas vara ett vanligt spel. Det är vårt intryck", säger Sofia Yngwe till Breakit.
Och spelet genererar massiva intäkter. Bara dejtning-appen Tinder genererar mer pengar just nu i Googles app-affär. Åldersrekommendationen där är satt till sju år.
Surfa Lugnt brukar vanligtvis inte recensera spel eller tjänster.
"Men i detta fall är det det ett spel – som ganska uppenbart riktar sig mot barn – som är ett rent kasinospel där du inte kan gå vidare utan att spela eller betala. Det är inte speciellt schysst, med tanke på debatten om spelberoende", säger Sofia Yngwe till Breakit.
Vad gör att du tycker att det är uppenbart riktat mot barn?
"Det är ju en subjektiv uppfattning. Men när jag tittar på spelet ser det ut att appellera till barn, i minst lika hög grad som vuxna".
Debatten om nätkasinon och spelberoende är livlig i Sverige, efter att spelmonopolet skrotades vid årsskiftet.
Henrik Armus, ordförande för Spelberoendes riksförbund, reagerar kraftfullt på Coin Master. Han menar att spelet kan vara en form av inkörsport för unga till riktiga nätkasinon.
"Det är oerhört allvarligt. Man kan nästan tro att de vill utbilda barn i att spela nätkasino i framtiden. Steget från detta till pengaspel blir inte särskilt stort", säger Henrik Armus till Breakit.
Han får medhåll av Gustav Martner. Han är en veteran inom reklambranschen, som också driver den ideella organisationen Digital Reliance som jobbar mot att skydda barn mot smygreklam på internet.
"Det är klart att det finns en tillvänjning till kasinospel, om man blir van vid det och tycker att det är kul. Det är rimligt att tro att detta är någon form av 'inkörsport'", säger Gustav Martner till Breakit.
LÄS DE ÖVRIGA DELARNA I BREAKITS GRANSKNING:
Succéspelet Coin Master lär barn att spela nätkasino – drar in mer pengar än Candy Crush