Du vill ha svar på någonting. Du surfar in på Google. Det är så de flesta går tillväga när de vill hitta information på internet.
Det finns egentligen bara en öppen marknad där Google har utmanats och det är i Ryssland. Där har Yandex – som brukar kallas för “Rysslands Google” trots att de grundades ett år tidigare – 56 procent av sökmarknaden enligt deras egna statistik från oktober förra året.
Men precis som Google är Yandex inte enbart en sökmotor. De beskriver sig själva som ett techbolag där maskininlärning är centralt. I deras portfölj av företag ryms allting från matleveranser och taxi – till film, nyheter och shopping.
På den stora teknikmässan CES visades deras självkörande bil upp och nyligen slöt man ett avtal med Sydkoreanska Hyundai. Ett samarbete som går ut på att de båda företagen ska utveckla en självkörande bil tillsammans.
Det enda som verkar saknas i företagsstrukturen som Europachefen Bernard Lukey visar upp för mig är ett socialt medie.
“Vi provade faktiskt ett socialt medie och misslyckades. Det är inget vi kommer att försöka oss på igen”, berättar han.
Även om Yandex är stort hos den rysktalande befolkningen i världen har de haft svårt att konkurrera med sina produkter i andra länder.
Det innebär att de huvudsakligen är verksamma i hemlandet. De ignorerar inte andra marknader, men deras närvaro i exempelvis Sverige är främst fokuserad på att locka företag som vill slå sig in på den ryska marknaden.
“Det är kostsamt att få människor att byta tjänst. Ta en bank som exempel, om skillnaden i kostnad inte är väldigt stor så kommer du antagligen inte att byta bank”, säger Bernard Lukey och fortsätter.
“Men vi är här för att locka Svenska entreprenörer och företag att expandera internationellt och att se till att Yandex och Ryssland finns på deras karta då. För många företag som etablerar sig där blir det en viktig marknad, antalet internetanvändare i Ryssland är fler än i exempelvis Tyskland.”
Totalt har Yandex 19 kontor i 9 länder, i Europa är finns de representerade i Tyskland, Vitryssland och Nederländerna. Samtidigt bearbetar de också den nordiska marknaden för att försöka locka fler företag till Ryssland.
Ekaterina Nikolaeva arbetar med flera nordiska kunder hos Yandex, hon lyfter fram Momondo, Babyshop och EF Education som exempel på nordiska företag som de har hjälpt in på den ryska marknaden. En växande marknad, enligt Lukey och Nikolaeva.
“E-handeln i Ryssland växer så det knakar och med en konstant förbättring av det inhemska logistik- och distributionssystemet samt fler och bättre betalningsmetoder så borde Ryssland vara ett attraktivt internationellt alternativ för en etablerad svensk e-handlare”, säger Ekaterina, som hjälper Yandex kunder med efterforskning och reklamlösningar på deras annonsplattform.
Men det krävs det ofta en viss bearbetning på den svenska marknaden, berättar Ekaterina Nikolaeva.
“Många är rädda för att det skulle vara svårt, att distributionen och betalningssystemen är krångliga. De behöver en liten knuff”, säger hon.
Varför ska svenska företag titta mot Ryssland?
“Du når en stor potentiell marknad med snabbt växande internet- och mobilanvändare. Marknadsföring online kommer att vara överraskande billigt jämfört med andra stora växande marknader. Kostnaden per klick är lägre än i exempelvis USA eller Tyskland.”
Vad ska man tänka på när man lanserar i Ryssland?
“Försök inte anpassa dig för mycket efter ryska produkter. Försök behålla den svenska identiteten, den är en tillgång”, säger Bernard Lukey.
Enligt Bernard Lukey är internationell expansion något som många europeiska företag kan bli bättre på.
“Europeiska företag tenderar att vara lite långsamma och försiktiga i sin internationalisering. Och när de börjar expandera så tittar de fortfarande först och främst på EU. Vi försöker säga åt dem att de inte behöver utforska grannländerna innan de går vidare internationellt.”