Sök ikon

Pewdiepie petades från tronen av T-series – men Youtube-stjärnan blev ändå en vinnare

Felix "PewDiePie" Kjellberg. Foto: TT / Istockphotos / Skärmklipp.

Kampen gjorde Felix Kjellberg till en vinnare – trots att han förlorade.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Under flera månader har en stenhård följarkamp pågått mellan svenska Felix “Pewdiepie” Kjellberg och det indiska produktionsbolaget T-series. Fansen har tagit till alla möjliga knep för att locka nya följare, allt för att undvika att Pewdiepie skulle förlora tronen som störst i världen på Youtube.

Men i natt stod det klart att Felix Kjellberg förlorat förstaplatsen . I skrivande stund har musik- och filmbolaget ungefär 5000 fler följare än svensken.

Detta skulle såklart kunna ses som ett stort nederlag för Felix Kjellberg, som tappar tronen. Men faktum är att striden mot T-series inneburit att Pewdiepie fått tiotals miljoner nya följare – på bara några få månader.

Svensken hade totalt 70 miljoner följare i mitten av oktober förra året – tidpunkten då T-series framfart började uppmärksammas på allvar. Nu är Pewdiepies följarskara uppe i hela 90,5 miljoner följare.

Falska konton

Hur många av dessa följare som är "riktiga" är däremot svårt att säga. Felix Kjellbergs fans har de senaste månaderna skapat stora kampanjer för att hjälpa honom att behålla förstaplatsen. De har gjort allt ifrån att kapa skapa falska konton, till att hacka skrivare

Men oavsett hur många av följarna som är riktiga så står det klart att antalet visningar, månad för månad, fått en rejäl skjuts. 

De senaste fyra månaderna har Felix Kjellberg haft cirka 1.566 miljoner visningar, enligt Socialblade. Vilket är 661 miljoner fler än samma period för ett år sedan. Det är en enorm ökning – något som rimligen borde innebära att svensken har gjort en ganska god affär på den här kampen.

Klirr i kassan

Men hur mycket har han egentligen tjänat på Youtube-reklam under de senaste månadernas uppmärksamhet och videoskapande? Om vi bortser från eventuella samarbeten som ligger utanför de vanliga annonsintäkterna.

Källor som Breakit har pratat med säger att det finns många faktorer som påverkar hur stora reklamintäkterna blir. Det är exempelvis svårt att räkna ut den exakta summan eftersom reklamintäkterna på visningar i exempelvis Indonesien är väldigt mycket lägre än i Sverige.

En person med god insyn i branschen säger att Pewdiepie har så stora volymer tittande att en stor del av visningarna måste komma från länder där reklamintäkterna är låga.

Källan gör bedömningen att Felix Kjellberg tjänar 8-9 kronor per tusen visningar. Det skulle innebära att publikens höga intresse för svensken de senaste månaderna skulle gett svensken extra reklamintäkter på ungefär 5-6 miljoner kronor baserat på 661 miljoner extra visningar.

“Det kan ju tyckas vara väldigt lite. Men det beror alltså på att ett stort antal tittare rimligen kommer från länder där reklamintäkterna är låga”, säger källan.

Breakits källa tror också att det kan vara svårt att hålla igång det här stora trycket under en lång period. Däremot har Felix Kjellberg ändå chansen nu att lägga sig på en ny nivå, menar källan.

“Det hänger mycket på hans eget videoskapande nu. Men sköter han situationen snyggt så har han lyckats ta sig till en ny nivå, men det kommer att handla om vilka videor han skapar.”

Pewdiepies bolag Pewdiepie productions omsatte 75 miljoner kronor i Sverige 2015, med en vinst på hela 70 miljoner. Sedan dess har han flyttat stora delar av sin verksamhet till England, vilket gjort det svårare att ta del av intäktssiffrorna. 

När Forbes sammanställde sin lista över Youtubes bäst betalda under 2018 hamnade Felix Kjellberg på en niondeplats, med intäkter 15,5 miljoner dollar.

 

Vem som är störst på Youtube pendlar fram och tillbaka – här kan du följa kampen mellan Pewdiepie och T-series

 

Pewdipies visningar senaste 12 månaderna

Mars 2018: 228 miljoner.

April 2018: 223 miljoner.

juni 2018: 253 miljoner.

Juli 2018: 299 miljoner.

Augusti 2018: 186 miljoner.

September 2018: 181 miljoner.

Oktober 2018: 199 miljoner.

November 2018: 320 miljoner.

December 2018: 500 miljoner.

Januari 2019: 424 miljoner.

Februari 2019: 322 miljoner.

Källa: Socialblade.com

 

Läs mer