Händelsen har utspelats i en butik i Stockholm. Det rapporterar SVT. Informationen kom ursprungligen via Facebook där en tidigare anställd skrivit ett inlägg efter att ha lämnat organisationen.
Butikskedjan själv valde att kalla armhävningarna för motivation istället för bestraffning. I samband med att en person klagat hos chefen skall hon fått som svar att kulturen "ser ut så här i alla varuhus".
En anställd i Göteborg uppger vidare att man även skickas på något man kallar bootcamp i Norge.
Den aktuella butiken i Stockholm skall även ha haft ett säljmål kallat bomben. Det går ut på att en specifik vara skall säljas inom en viss tid, annars får personalen göra armhävningar. Det ska ha fått en i personalen att själv välja att köpa varan för att slippa.
XXL:s vd i Sverige Per Sigvardsson skriver på Facebook att han är bestört och att bolaget kontaktat butiken.
"Vi tog därför omgående kontakt med det berörda varuhuset och hade samma dag ett möte med ledningen där vi diskuterade ärendet och åtgärder vidtogs. Vi har agerat blixtsnabbt på detta."
I en intervju med Market utvecklar han sin tankar kring händelsen:
"Det är givetvis helt oacceptabelt och disciplinära åtgärder är dessutom olagliga. Det här är viktigt, jag har jobbat hela helgen för att hantera det akuta och kommunicera internt att ledningen inte på något sätt står bakom. Vi kommer också att ta ett större grepp på frågan."
Market: XXL är känt för en stark tävlingskultur, bland annat med sina ”boot camps”. Är det en kultur som gått över styr?
"Ja, vi har en stark tävlingskultur, ska ha det och jag tror den kan bli för stark i vissa lägen. Det är viktigt att behålla glöden och vinnarinstinkten, men det får givetvis inte spåra ur. Här finns en viktig balansgång för mig och oss i företagsledningen."