Sök ikon

Fyndiq skrotar säljplanerna – fick inte det man ville för bolaget

E-handelsbolaget Fyndiq lägger säljplanerna på is.
“Tajmingen var inte rätt”, säger Fredrik Norberg, vd för Fyndiq.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Fyndiq brukar beskrivas som nätets Ullared. Det är en marknadsplats som över tusen e-handlare säljer sina produkter genom.

I september förra året skrev Dagens Industri att Fyndiqs ägare inlett en process för att sälja bolaget.

Nu står det klart att det inte blir någon affär. Det berättar vd:n Fredrik Norberg för Breakit.

“Vi har träffat och haft kontakt med ganska många, men tycker inte att de potentiella köparna värderar Fyndiq lika mycket som vi gör, speciellt nu när bolaget växer med lönsamhet och går bättre än någonsin”.

Vad är orsaken till det?

“Det hänger samman med e-handelsbolagens negativa utveckling på börsen under hösten, hela marknaden påverkades psykologiskt av det. Stora e-handelsjättar som Asos och Boozt släppte under hösten rapporter som bemöttes som negativa, med kraftig nedgång av börskurserna som följd. Det uppstod en osäkerhet kring e-handeln som bransch när inte ens jättarna klarar av att leverera bra rapporter”.

Hur långt ifrån varandra var ni när det kom till priset?

“Det vill vi inte kommentera”.

Är du besviken över att ni inte kom i mål?

“Det är klart att det alltid är trist när det inte blir en affär, det tycker både vi och ABG, som skött processen. Samtidigt får man inte lägga för stor prestige i det, vi hade lite otur med tajmingen i börsklimatet".

"Ska vi vara efterkloka var vi lite tidigt ute, men det här påverkar inte vår grundbusiness. Vi har en lönsam tillväxt och ett antal nya satsningar som vi kommer att klara med befintliga medel. Det känns jättebra att stå på egna ben och kunna styra skutan stabilt framåt i egen takt”.

Bland Fyndiqs investerare återfinns H&M:s vd Karl-Johan Persson, delar av Bonnier-familjen, riskkapitalbolaget Northzone och Industrifonden. Jakten på nya ägare handlade enligt Fredrik Norberg inte om något kapitalbehov utan snarare om en vilja att möblera om i ägarlistan.

“Vi har många ägare som har varit med oss i 6-9 år. Då är det naturligt att få en ny långsiktig ägare som kan ta bolaget vidare till nästa fas. Men det har inte varit några större rabalder från befintliga ägare, de har en förståelse för hur klimatet ser ut och att vi har gjort vad vi kunnat. Nummer ett för dem att vi driver bolaget i en riktning som bygger på att öka värdet i bolaget och det anser de att vi gör”, säger Fredrik Norberg.

Hur ser ni på en börsnotering?

“Det har ju som sagt varit en speciell börsutveckling, men framåt är det ett av flera spår som vi tittar på”.

Några siffror för 2018 vill inte Fredrik Norberg avslöja ännu. Under förra sommaren knoppades appen Superbilligt av från Fyndiq och blev ett eget dotterbolag med namnet YDB (You deserve better). Men i februari lades Superbilligt-satsningen ned och alla anställda fick gå.

Läs mer