Karmas idé är att via en app sälja mat som restauranger, kaféer och mataffärer annars skulle ha slängt.
Idén har fått riktigt tunga investerare på fall. Såväl Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation, Cristina Stenbecks Kinnevik och Electrolux har satsat pengar på Karma.
I somras fylldes kassan på med 110 miljoner kronor för expansion och utveckling. Nu intar Karma sin nästa marknad: Frankrike.
“Efter en framgångsrik lansering i London ser vi fram emot att gå in i vår tredje marknad. Varje år slängs över 10 miljoner ton mat i Frankrike, vilket betyder att det finns en stor efterfrågan på en lösning som Karma. Sedan känns det såklart extra kul att lansera i Paris, som är känd som gastronomins huvudstad”, säger Elsa Bernadotte, medgrundare och operativ chef på Karma.
Bolaget lanserades i november 2016 och har gått från 5 till 55 anställda. Över 2.000 restauranger, kaféer och matbutiker är anslutna till tjänsten och snart har 300 ton mat räddats från soporna.
Än så länge har 100 restauranger och kaféer i Paris valt att ansluta sig till tjänsten.