Fiskeappen Fishbrain kommer under året att genomföra en ny runda av kapitalanskaffning. Bolaget har hittills sedan starten plockat in 250 miljoner kronor till bygget av plattformen för fiskare.
"Bolag av vår typ har behov av mycket kapital, så det kommer absolut bli en runda i år. Tittar man på dynamiken när man går på en vertikal, så är det en som kommer vinna och alla andra kommer förlora. Den viktigaste marknaden för oss var inledningsvis USA, där har vi lyckats ganska bra. Vi hade 10-15 konkurrenter när vi drog igång, nu är vi störst”, säger vd:n och medgrundaren Johan Attby till Di Digital.
Fiskeappen har i dag drygt 7 miljoner användare världen över och arbete pågår för att konvertera dem till att bli betalande kunder genom bolagets premiumtjänst.
"Fokus för oss är på expansion. Jag har inga mål från styrelsen om lönsamhet inom 12 månader. Däremot är det inte bara användartillväxt som gäller, det ska vara användartillväxt med intäkter. Vi har en bra konvertering från gratis till betalande användare, men när man växer vill man förbättra den konverteringen", säger Johan Attby.till Di Digital.
Fishbrain, som grundades 2012, näst intill fördubblade omsättningen under 2018 till cirka
23 miljoner kronor med ett minusresultat på 44 miljoner kronor. Antalet anställda uppgår till cirka 60 personer.