Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Lace Laboratory vill ta sin spetstrosa ut i Europa – tar hjälp av Amazon

Faye Flensburg och Felicia Lönnqvist. Foto: press

Hon lämnade jobbet på Izettle för att sälja trosor. Nu gör Faye Flensburgs bolag succé bland svenska influencers. Nästa steg är att erövra Europa – med hjälp av Amazon.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Faye Flensburg jobbade som riskanalytiker på Izettle (och är för övrigt även sambo med Izettle-grundaren Jacob de Geer) när hon fick en idé.

“Det enda jag inte var nöjd med i min garderob var min troslåda. Jag la mycket tid och pengar på snygga kläder men har man inte snygga trosor så känner man sig inte snygg”, säger hon till Breakit.

Faye Flensburg ville skapa en trosmodell som var både bekväm och snygg och för att hitta rätt började hon fråga sina kompisar om vad de saknade i trosväg. Hon använde sig också av Facebook-gruppen “Heja livet” som är ett socialt nätverk för kvinnor där medlemmarna delar med sig av allt mellan himmel och jord.

Genom “Heja livet” fick Faye Flensburg inte bara inspiration till sin trosmodell. Hon hittade också sin bolagspartner, Felicia Lönnqvist, som då just tagit examen från kommunikationsutbildningen Berghs, där.

Faye Flensburg sa upp sig från jobbet för att satsa helhjärtat på livet som entreprenör för drygt två år sedan och sedan dess har bolagets spetstrosa blivit vida omtalad. Kända profiler som Isabella Löwengrip, Margaux Dietz och Bianca Ingrosso har, utan ersättning, uppmärksammat produkten på sina plattformar och försäljningen har tagit fart.

“Vi har skickat trosor till kända influencers på chans och hoppas på det bästa och flera har valt att uppmärksamma dem”, säger Faye Flensburg.

Hon förklarar att bolagets strategi är att arbeta tillsammans med kunderna och att skapa ett community kring produkten. Förutom bolagets egen Facebook-grupp där de samlar ambassadörer för varumärket och bolagets Instagramkonto använder de fortfarande grupper som Heja Livet för inspiration och kundkontakt. Det är bland annat på det viset de har tagit fram sin nya trosmodell som lanseras senare i höst.

Bolagets första årsredovisning har ännu inte kommit men enligt Faye Flensburg överträffar resultatet förväntningarna. Bolaget arbetar också med sin första finansieringsrunda för att kunna växa utanför Sveriges gränser. Nästa steg är att nå ut i Europa och det vill bolaget göra via Amazon.

“Vi skapade ett konto på Amazon i Storbritannien i december så nu finns vi på deras plattform där men också i Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien.

Varför valde ni att sälja via Amazon?

“För oss som är ett litet bolag känns det som ett ultimat för att nå ut till nya marknader på ett enkelt sätt. Vi vill också lära oss hur Amazon fungerar innan de kommer hit och se vilken marknad som fungerar bäst för våra produkter.”

Lace Laboratory har valt att ta hjälp av Amazon även när det gäller leveranserna och tycker att det fungerar bra även om Amazon tar ut en procentandel av vinsten per order.

Var det svårt att börja sälja via Amazon?

“Ja, det var en del att sätta sig in i men vi tog hjälp av en tredje part för att komma igång”

Vad har ni mer för planer under 2019?

“Vi kommer att ta in tre personer till i bolaget, lansera en ny trosmodell och fortsätta vår expansion utanför Sverige.”

Läs mer