I samband med noteringen genomförs en nyemission på cirka 35 miljoner kronor – där kriminologen Leif GW Persson deltar tillsammans med förre statsministern Göran Persson och dennes Pegroco. Det framgår av ett pressmeddelande.
Triboron har tagit fram ett patenterat teknik som används i bränslen för att minska friktionen i motorer. Genom att minska friktionen ska den totala bränsleförbrukningen minska och därmed utsläppen.
“Egentligen började det inom racing-industrin. Då hade man ingen tanke om att det också kunde minska utsläppen. Sedan kom man på att man kunde göra nytta för världen”, säger bolagets vd Pär Krossling.
Teckningsåttaganden i nyemissionen ligger just nu på 25,7 miljoner. Bland deltagarna i emissionen hittar vi både gamla delägare och nya investerare. Leif GW Persson och partnern Iraj Arastoupour går in i bolaget med en investering på 4 miljoner kronor, samtidigt Pegroco Invest går in med 2 miljoner.
Bland bolagets tidigare ägare finns tungviktare som Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg, Hans Stråberg, Henry Sténson, Christian Dahl, Kent Sander som är styrelseordförande i bland annat Triboron och Tobii.
“Vi ligger rätt i tiden. Alla vill hjälpas åt att lösa det stora problemet med utsläpp. Det är bra för oss och marknaden är på väg åt rätt håll för våran del”, säger Pär Krossling.
Triboron gör fortfarande stora förluster. Bolaget hade enligt prospektet en nettoomsättning på 1 miljon kronor 2018, jämfört med 307.000 under 2017. Med ett negativt rörelseresultat på 12,5 miljoner kronor under fjolåret, jämfört med -8,2 miljoner under 2017.
"Kostnaden som vi har är ingenting i olje- och gasbranschen. Bara de små avtal som vi har tagit in nu gör oss kassaflödespositiva. Vi är ett utvecklingsbolag som nu ska kommersialisera oss", säger Pär Krossling.
Triboron knöt nyligen ett avtal med biobränsledistributören Future Fuels som ska integrera Triborons teknik i sina biobränslen.