Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Därför tvingades Astrid och Aporna lägga ner: ”Eldningsförbudet slog hårt"

”Det är vårt livsverk så vi försöker få det att leva vidare", säger Dan Stielow Mortazavi vd och grundare till vegobolaget, Astrid och Aporna som gått i konkurs.

Jon Mauno Petterson / Jon Wahlqvist

I måndags kunde Breakit avslöja att vegobolaget Astrid och Aporna gått i konkurs. Företaget var något av en pionjär inom det vegetariska matsegmentet, men har de senaste åren haft svårt att nå lönsamhet, trots att vegobranschen i övrigt boomat. 

Men exakt vad som orsakat konkursen, och om det fanns möjlighet för varumärket att leva vidare i någon annan form, framgick däremot inte. Bolagets representanter har hittills valt att inte ge några kommentarer.

Men nu berättar vd:n och grundaren Dan Montazavi att det var en het sommar och problem i produktionen som till slut knäckte bolaget.

"Vi har framförallt haft enorma problem med att vår huvudproducent inte har kunnat leverera de volymer som vi har behövt," säger Dan Stielow Mortazavi.

"Det här pågick i flera månader och till slut gick det inte."

Han lyfter fram att de i december – som vanligtvis är bolagets bästa månad – hade enorma problem med leveranserna. 

Innan dess hade den varma sommaren med eldningsförbud slagit hårt mot försäljningen.

"Det har varit en kamp och konkurrensen har också ökat dramatiskt"

Men allt är kanske inte över. Själva varumärket, Astrid och Aporna, ägs i dagsläget av konkursade Goodtrades moderbolag, och ingår således inte i konkursboet. Det innebär att ägarna potentiellt skulle kunna driva vidare varumärket även i framtiden, om än i ett nytt bolag och i ny form.

Dan Stielow Mortazavi är, trots konkursen, positiv till att det kan finnas en framtid.

"Vi är i dialog med intressenter och jag är optimistisk om att det ska gå," säger han. 

"Det här är vårt livsverk så vi försöker få det att leva vidare."

Men om det inte gick förut – vad är det som säger att det ska gå nu?

"Dels så lär man sig av såna här problem och så är det små marginaler som gör att det går fel. Vi måste få ner kostnaderna lite och öka försäljningen. Och så klart få ordning på produktionsproblemen.

Läs mer