Sök ikon

Johan Brenner på Creandum om Voi: Därför är elsparkcyklar framtiden

Johan Brenner på Creandum. Foto: Sara Lindmark och Press

"Det finns många saker som gör elsparkcykel till en utmaning."

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det slog ner som en bomb i morse. Svenska elscooterbolaget Voi tar in 278 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Bolaget som drog i gång runt midsommar 2018 har därmed totalt tagit in 728 miljoner i riskkapital.

Redan i dag finns bolaget i 14 städer och har, enligt de själva, över 400 000 användare som tillsammans genomfört över 750 000 resor på bolagets elsparkcyklar.

Bland de som är med i den här rundan är det svenska riskkapitalbolaget Creandum. Creandum gjorde tidiga investeringar i både Spotify och Izettle och ger sig alltså nu in i elsparkcykelbranschen.

Vi fick tag Johan Brenner, partner på Creandum.

Varför vill ni satsa på Voi?

“Vi har följt marknaden i USA och Europa det senaste halvåret och har träffat alla spelarna på båda sidor om Atlanten. Till slut valde vi att betta på det team som vi tyckte var bäst. Många har möjlighet att lyckas men vi tror att Voi blir en av dem.”

Vad är det som lockar i den här branschen?

“Vi tror att transportsektorn i städer kommer att omstruktureras och eldrivna fordon kommer att driva det här. 80 procent av alla färder i storstäder är på under 5 kilometer. I den här omstruktureringen är elsparkcyklar bäst. Någon gång i framtiden kommer man säkert att kunna använda Voi-appen till andra färdmedel än elsparkcyklar. Det viktiga är att äga konsumenten. I Europa är förutsättningarna dessutom bättre än i USA eftersom städerna är mer anpassade för cykel och andra färdmedel.”

Men finns det inte en risk att elsparkcyklarna bara är en fluga?

“Det är självklart att det finns risker men att det bara skulle vara en fluga tror jag inte. Det finns många saker som gör elsparkcyklar till en utmaning. Det är svårt att differentiera produkten mot andra, det kan komma reglering. Men tittar man på Vois utvecklingen så slår de rekord varje vecka. Jag tror att Vois omsättning har gått över 100 miljoner kronor och de bör omsätta flera hundra miljoner om några månader. Det är klart att det kan komma förbud eller ett nytt transportmedel, men tittar man på de siffrorna och hur folk använder det så har jag sällan sett en bättre market fit.

Du har ju investerat länge och Voi har ju tagit in över 700 miljoner kronor på mindre än ett år. Har du sett liknande tidigare?

Med den här tillväxten och eftersom den här produkten passar i många städer behövs det kapital för att växa. Men det är ju inte så att de kommer spendera allt nästa vecka.

Läs mer