Sök ikon

Nya dystra siffror från SR: "Det är inte bara P3 som har det tufft"

Bilden är ett montage. Foto: Istockphoto.com / Sara Lindmark

Denna vecka avslöjar Mediepodden nya dystra siffror för P3. Dessutom kan man visa att hur många (eller få) som lyssnar på P1:s flaggskepp i digitala kanaler.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

kontakt@emanuelkarlsten.se

Krönikör

Förra veckan avslöjade Mediepodden att det går brant nedåt för P3: kanalen har tappat 38 procent av sina lyssnare i Sverige. Men den här veckan har vi tagit del av siffror som visar att kanalen tappet över 50 procent i sin viktigaste målgrupp, 20-34 år. Internt förklarar man det med att det är en omställning som sker för alla medier nu och jämför med tv och hur till exempel Netflix tar över ungas tevetittande.

Men det är inte bara P3 som har det tufft. Mediepoddens Olle Lidbom har denna vecka kommit över statistiken från Sveriges radios interna mätverktyg. Den visar hur den digitala lyssning är på sajten och SR:s egen app. 

Det avslöjar att ett måndagsprogram av P1:s flaggskepp, Studio ett, inte lyckas samla på sig mer än 7.000 lyssnare på en hel vecka. Allt enligt de interna siffror Mediepoddens Olle LIdbom har tillgång till.

I veckans avsnitt avslöjar vi också hur många lyssnare Sveriges radios mest populära ljudklipp har - och det är betydligt mindre än Studio etts digitala lyssning.

Vi berättar om hur Bingo Rimér och Katrin Zytomierskas youtubekanal drabbats av pedofiler på Youtube - och hur Youtube nu stängt ned flera svenska youtubekanaler för att komma tillrätta med det kryphål som pedofiler världen över använt för att sexualisera vanliga familjeklipp.

Vi analyserar också varför svenska stjärnreportrar väljer att lämna Svenska dagbladet och Dagens nyheter - för att gå till stiftelsefinansierade Kvartal.

Hör allt i veckans Mediepodden.

(fotnot: Undertecknad har flera uppdrag som programledare i Sveriges radio, men har aldrig haft tillgång till Sveriges radios interna statistikverktyg)

Läs mer