Åhléns har de senaste åren kämpat för att möta detaljhandelns digitalisering – och testat locka besökare med alltifrån mer upplevelser i butikerna till att öppna outlet-koncept.
Nu planerar kedjan ännu ett drag. Varuhusjätten har meddelat att de inte kommer att använda den amerikanska e-handelsgiganten Amazons plattform när den lanseras i Sverige. Istället filar de på en egen lösning – Åhléns Market Place.
Nyheten om att Åhléns planerar för ett nytt digitalt affärsområde kom ut redan i november förra året då det dök upp rekryteringsannonser som visade att bolaget sökte en så kallad "onboarding manager" som skulle “kunna driva projekt och ha erfarenhet av e-handel samt ha god förståelse och intresse för tekniska plattformar.”
Nu skriver Di Digital att Åhléns även har tecknat ett avtal med det nederländska bolaget Klarna-konkurrenten Adyen. Bolaget ska stå för betallösningar både i butiker men också när e-handelsplattformen som ska lanseras i sommar.
Exakt hur Åhléns Market Place kommer att utformas är fortfarande hemligt, men det spekuleras i att Åhléns bygger en marknadsplats för utomstående handlare, i likhet med Zalando eller Amazon.
Åhléns försäljning landade på 4,8 miljarder kronor 2017 vilket var en ökning med 11 miljoner jämfört med året innan. Bolaget halverade också förlusten från 148 miljoner 2016 till 66 miljoner 2017. Samtidigt har flera varuhus tvingats stänga.
Resultatet för 2018 är ännu inte klart.
Nyfiken på det senaste om Amazon och trenderna inom den digitala modevärlden? Missa inte Breakits event Beauty & Fashion Tech den 4 april.