I höstas utfärdade Patent- och marknadsdomstolen ett interimistiskt förbud mot Jollyrooms vilseledande reareklam. Nu anser Konsumentombudsmannen, KO, att bolaget har brutit mot förbudet och kräver att ett vite på 3 miljoner kronor döms ut.
Jollyroom har under flera år haft ständiga rea- och utförsäljningskampanjer, trots att priserna inte varit lägre än vanligt. Detta har kritiserats av Konsumentverket tidigare, men trots löften från Jollyroom om att de ska rätta sig har de missvisande kampanjerna fortsatt.
Konsumentombudsmannen har granskat bolagets påståenden om utförsäljning och anser att Jollyroom brutit mot förbudet och yrkar på att ett vite på tre miljoner kronor ska utdömas.
Jollyroom skriver i ett mejl till Breakit att de anser att anklagelserna från Konsumentombudsmannen i stämningsansökan är felaktiga. De kommer att bestrida anklagelserna.
Rättelse: En tidigare version av artikeln hävdade felaktigt att Jollyroom hade dömts till vite på 3 miljoner kronor.