Med en vision om att digitalisera restaurangbranschen har startupen Leeroy det senaste halvåret landat kunder som Holy Greens, Pizza Hut och kafékedjan Waynes Coffee.
Genom att digitalisera alla led i bolagens verksamhet ska de få restaurangkedjorna att förlita sig på hårda siffror i sitt arbete.
“Varje dag går de ut i en fight för att sälja så mycket, vara så effektiva och ha så lite svinn som möjligt. Detta gör de på magkänsla, det vi gör är att vi hjälper dem med data”, säger Per Nord, vd på Leeroy.
Nu fyller de på kassan med 44 färska miljoner, där Tommy Jacobsons Zenith och Lena Aplers Collector leder rundan. Dessutom bidrar familjen Lundström, som står bakom investmentbolaget RCL Holding och Provobis, Almi Invest och Norrlandsfonden i nyemissionen.
“Leeroy är ett högintressant bolag som uppfyller flertalet av våra investeringskrav, däribland time to market, en kvalificerad ledning med entreprenörsdriv samt en skalbar affär“, säger Christoffer Lundström, vd på RCL Holding i ett pressmeddelande.
För Leeroy väntar nu kraftig expansion där de tar sikte på att växa tillsammans med kunderna som de har knutit till sig.
“Vi har kommit långt med en unik produkt som passar in bra på marknaden. Nu kommer vi att gå in i alla övriga nordiska länder innan sommaren med redan klara kunder. Ungefär tre stycken i varje land”, säger Per Nord.
“Dessutom ska vi leverera till första kunden i USA i april.“
Han avslöjar också att ytterligare en kapitalrunda kommer att stängas i slutet av året. Ungefär tre gånger så stor som den senaste nyemissionen.
Under 2017 omsatte Leeroy 45 miljoner kronor med ett litet plusresultat. Under 2018 kommer den totala omsättningen att ha minskat något enligt Per Nord på grund av omställning från hård- och mjukvara till ett fokus på att leverera enbart mjukvara. Inom det segmentet ökar omsättningen.
Leeroy har tidigare tagit in 25 miljoner kronor från Zenith och Collector Ventures.