Sök ikon

Ardalan Shekarabi i möte med spelbranschen – ställer ultimatum

Ardalan Shekarabi, civilminister. Foto: TT/Istockphot

Vill se att spelbolagen kan reglera reklamen själva, annars kan hårdare reglering bli lösningen.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Spelreklamen i Sverige har ökat kraftigt sedan den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet.

Förra veckan gick civilministern Ardalan Shekarabi ut och riktade skarp kritik mot hur spelbranschen skött sig sedan omregleringen och krävde att spelreklamen skulle minska.

Det handlade om spelreklam som var både aggressiv i sitt utformande, men också att den i ren mängd har dominerat annonsutrymmet.

I ett försök att hitta en lösning valde Ardalan Shekarabi att kalla alla spelbolag med licens i Sverige till ett möte på Finansdepartementet under torsdagen. 

Det för att diskutera med spelbranschen hur spelreklamen kan leva upp till lagens krav om måttfullhet och reformens mål om en mer hållbar spelmarknad.

Breakit var på plats på departementet där civilministern under dagen presenterade resultatet av mötet. Ett ultimatum.

"Är det så att branschen inte kommer fram till en överenskommelse eller en egen lösning till den 31 mars, som leder till en märkbar förändring, så kommer regeringen att sätta igång ett arbete som begränsar marknadsföringen", säger Shekarabi på mötet. 

Han tror däremot på positiv respons. 

"Nu har jag skickat signalen till branschen och de två branschorganisationerna har varit positiva".

"Jag uppfattar att en stor del av den här branschen är intresserad av att marknaden ska vara hållbar", säger han. 

 

Läs mer