Det kanske har hänt dig också. Du söker efter biljetter till en konsert eller teater som du vill se och använder dig av världens största sökmotor Google för att hitta en bokningssajt. Du googlar, litar på att sökjätten leder dig rätt, klickar på den högsta träffen och köper biljetterna från återförsäljaren. Det känns bra.
Men så inser du, kanske av en slump, att du betalat överpris. Att aktören du köpte biljetter av inte var den officiella återförsäljaren – utan bara en mellanhand. En mellanhand som knäckt koden för hur man toppar sökresultatet på Googles sökmotor.
De som har riktig otur får ogiltiga biljetter eller i värsta fall inga biljetter alls.
Kraftig ökning
Konsumentverket har sett en drastisk ökning av anmälningar mot den här typen av digitala biljettbolag de senaste åren. Under 2016 kom det in 34 anmälningar, i fjol 181 stycken och redan i år har det redan rullat in hela 42 anmälningar, kan Breakit berätta.
“De flesta anmälningar handlar om att konsumenten inte har förstått att det handlar om försäljning i andra hand och känner sig lurade”, säger Matilda Norrman, jurist på Konsumentverket.
Men hon förklarar att bolagens affärsidé inte är olaglig.
“I Sverige får man sälja biljetter i andra hand och vi har en fri prissättning.”
Det Konsumentverket har reagerat på är att informationen om att det handlat om andrahandsbiljetter inte har varit tillräckligt tydlig. Tillsynsärenden har inletts mot flera av företagen och Viagogo, det bolag som står för den absoluta majoriteten av anmälningarna, finns nu på Konsumentverkets varningslista.
“På den listan finns företag som har orsakat konsumenterna stora problem och där det finns en stor mängd anmälningar”, säger Matilda Norrman.
Breakit har nu kartlagt några av bolagen i andrahandsbranschen. Samtliga har vid något tillfälle anmälts till Konsumentverket och anmälningarna handlar i de flesta fall om att konsumenterna inte har förstått att det handlar om andrahandsbiljetter, att biljetterna varit falska eller inte dykt upp.
Viagogo
Viagogo är det bolag som fått i särklass flest anmälningar mot sig. Av 181 anmälningar i fjol handlade 131 om Viagogo. Det är också de som finns på Konsumentverkets varningslista.
Bolaget är globalt och har sitt säte i Schweiz. När Breakit kontaktar dem för att ställa frågor får vi svar snabbt. Men bara på cirka hälften av frågorna. Bolaget vill inte berätta vilka grundarna är, hur många anställda de har eller hur deras omsättning ser ut. Istället skriver de att deras affärsidé handlar om att ge köpare det bredaste utbudet av biljetter till event och att ge säljare möjlighet att nå en global publik.
“När säljare och köpare är inne i en transaktion ser vi till att det sker så smidigt som möjligt. Viagogo är inte biljettförsäljare utan alla transaktioner sker mellan säljare och köpare.”
På frågor om hur de ser på alla anmälningar och att många känner sig lurade svarar de att målet är att informationen ska vara så tydlig som möjligt.
Biljett Nu (Hasses Evenemangsbiljetter i Sverige AB)
Biljett Nu grundades redan 1998 men gick i konkurs 2013. Bolaget har sedan dess återuppstått och anmälts till Konsumentverket 15 gånger de tre senaste åren. Bolaget har också varit föremål för ett tillsynsärende som nu är avslutat. Någon årsredovisning för 2018 finns inte än men 2017 omsatte bolaget cirka 20 miljoner kronor och gjorde en vinst på cirka 50.000 kronor. Breakit har sökt bolaget men inte fått svar.
Onewayticket (Haltea AB)
Onewayticket startades i april 2018 och har redan dragit på sig 11 anmälningar till Konsumentverket. Bolaget har har också varit föremål för ett tillsynsärende som nu är avslutat. Breakit har sökt bolagets vd men inte fått svar på några frågor.
Biljett24 (B24 Sweden AB)
Biljett24 har sitt säte i Göteborg och grundades 2008. Bolaget omsatte cirka 22 miljoner 2018 och gjorde en vinst på drygt 2 miljoner kronor. Det var en rejäl minskning från året innan då bolaget omsatte 35 miljoner kronor och gjorde en vinst på 6 miljoner. Bolaget har anmälts till Konsumentverket vid 15 tillfällen de senaste tre åren.
Vd:n Daniel Lindblom svarar på Breakits frågor i ett långt mejl.
Han skriver bland annat att bolagets affärsidé går ut på att erbjuda konsumenter ett säkert alternativ till att sälja och köpa biljetter till evenemang.
"I en bransch där andrahandshandel med biljetter tidigare i regel skett svart på Blocket eller vid gatuhörn runt arenor har vi bidragit till att städa upp rejält genom att erbjuda konsumenter trygghet både när man köpt biljetter i första hand eller när man vill köpa biljetter i andra hand."
När det gäller anmälningarna till Konsumentverket svarar han:
"Att några enskilda anmälningar innebär att ”kunderna” inte känner till vad de handlar är direkt felaktigt, sett till de hundratusentals konsertbesökare vi betjänat genom åren. Vi har sedan 2012 fört en ständig dialog med Konsumentverket i syfte att förbättra för konsumenter på marknaden och vår uppfattning är att den största andelen konsumenter som råkar illa ut på andrahandsmarknaden är de som handlat biljetter svart på köp- och säljsajter som till exempel Blocket och Tradera eller från utländska aktörer. Det visar med all tydlighet att konkurrens från seriösa företag behövs."
Evenemangstorget (ET travel AB)
Evenemangstorget har funnits sedan 2014 och ser ut att vara ett familjeföretag. Bolaget har vid sammanlagt 24 tillfällen anmälts till Konsumentverket de senaste tre åren. Konsumentverket har också inlett ett tillsynsärende mot bolaget som nu är avslutat.
Årsredovisningen för 2018 har inte kommit in än men 2017 låg omsättningen på 48 miljoner kronor och vinsten på cirka 4,6 miljoner. När man googlar på Evenemangstorget i dag dyker ingen hemsida upp och när Breakit kontaktar bolagets ägare visar det sig att de slutade sälja biljetter i maj 2018.
Hör mer i Breakits podcast: